Fræse gulvvarme på lille badeværelse

Hej. Har et lille badeværelse på 3 m2 med opvarmet kælder under. Betondækket er 18 cm tykt. Jeg overvejer at fræse spor til vandbåren gulvvarme, men er lidt i tvivl om hvor dybt og om der er nogen farer ved det. Tænker umiddelbart at fræse 5 cm ned med cc 20cm og benytte 16mm pex, men er åben for andre forslag. Nogen der har inputs?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er godt nok et tykt betondæk. Hvis det ellers ikke er midt i et stort "frithængende" betondæk uden understøtninger, lyder det ikke som en helt dum ide at fræse riller.

Af hensyn til varmeforbruget tror jeg ikke at du skal regne med andet end "grundvarme" med varmeslanger, og så supplere med radiator.


Søren O

Hmm jeg havde indregnet eksisterende flise med i de 18 cm, så det er vel reelt 17 cm inkl. fliseklæb lag. Under fliserne er der terrazzo. På billedet jeg har vedhæftet som er fra de originale tegninger på huset kører der en bjælke igennem badeværelset. Den grønne markering betyder at jeg kan se bjælken, hvorimod rød markering betyder at jeg kun kan gå ud fra det den er ført videre, da jeg ikke kan se den uden at banke gulvet op. Jeg kan desuden nedefra se noget jern gå fra gulv/loft ud i væg, så tænker det også er armeret. Alle vægge rundt om gulvet er bygget i mursten. Jernet ligger et par cm fra bunden. Så at fræse lidt på toppen skal jeg altså ikke bekymre mig så meget for? Og vil 5 cm være nok, som jo vil give ca. 3,5 cm beton over pex?

Hvorfor mener du at jeg bliver nødt til at supplere med radiator. Det er den jeg gerne vil af med? 

Bare du har penge nok er det ikke noget problem at undvære radiatoren. Du vil få et varmetab direkte ud i ydermuren. I kælderen kunne du evt. isolere med 50 mm. under loftet for at spare lidt energi.


Søren O

Jeg ved ikke hvor sikker du er på at det er støbt massivt betongulv. Der var flere gulvsystemer over kælder. 

Det kan være leca elementer som har hulrum eller Baume dæk, som er en slags teglsten også med hulrum og med mellemrum imellem sten, som blev udfyldt med beton.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg hører jer begge. Jeg har lige set at Uponor, har et produkt der hedder Minitec, som ligges lige under fliserne på eksisterende gulv. Så nu tænker jeg istedet at "nøjes" med at banke fliserne og terrazzo laget af og ligge dette system. Jeg tager en snak med Uponor.

Kig også på wedi gulvvarmeløsninger!


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis