Hvorfor frostsprængninger min mur?

Jeg har en mur der Pludseligt frostsprænger:( Vi overtog huset for 2 år siden så jeg kender ikke historikken, men det ligner at det er et nyt fænomen da det er selve stenene det sprænger.

Nogen der kan forklare hvorfor det sker og hvordan jeg lavet en reparation det ikke frostsprænger næste år ?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror det skyldes, at betonafdækningen over muren, ikke er vandtæt. Det bevirker at der trænger vand ned i muren, som så giver skader i frostvejs.

Så en ny vandtæt afdækning er vejen frem...


Vi prøver igen, i morgen --

Det kan også være at sælger valgte at pudse muren umiddelbart inden salg, for at få muren til at fremstå salgsklar osv.

Og at den nu ikke ånder så godt som hidtil, med den nye overflade.

Men grunden er jo stadig fugt, så det giver da god mening at gøre hatten tæt mod regn, så muren får mulighed for at tørre op. Det har den måske haft nemmere ved før, da den kunne ånde frit.

Kig også på om der er meget vand i jorden omkring som kan trækkes op i muren. Hvis den står  i vand ofte, er det samme problem som med inddækningen på toppen.

Så det kunne måske også være ønskværdigt at grave lidt ned foran muren og hælde noget drænene ned her. Og noget flise værk øverst til at lede faldende regnvand væk og ud på grunden.


Elektronikteknikeren

Derfor skal man aldrig pudse/vandskure..  jeg ville bare lave en ny læ-mur - græd en gang.. i stedet for hvert år..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Muren har jo nok været skadet tidligere også, og sælger har forsøgt at gøre den pæn igen ved at pudse den op. 

Den har helt sikkert stået med rå sten oprindeligt som huset.

Du kan godt redde den, men det bliver så med puds igen, og du skal derfor udføre nødvendige tiltag som sikrer fremadrettet mod opfugtning mod vand fra oven og neden.

Når dette er på plads ville jeg ikke være bange for at reparere på muren. Du skal kradse revner op og skallede sten skal renses i bund. Du finder noget egnet Weber pudse mørtel, jeg mener de har en hel serie som er beregnet til div. reparationer, det står på pakken, det er egentlig ret ligetil, når bare man nærlæser på produktet.

Ultimativt skal du bygge en ny mur, men den nuværende kan godt reddes.


Elektronikteknikeren
Annonce

Tak for svar. Jeg kan desværre godt se at det nok er sælger der har sminket væggen. Sørens også. I første omgang pudser jeg det op hen over sommeren og ser om det holder.

Jeg tror ikke din cementafdækning er tæt, det ligner der er revner, og cement er ikke vandtæt når det ligger vandret.

Så en zinkafdækning, eller en overfladebehandling af den eksisterende betonafdækning, som gør den vandtæt.


Vi prøver igen, i morgen --

Der er ikke revner i afdækningen, men den ser ud til at suge fugt så jeg prøver også at give afdækningen en imprægnering. Efter de andre indlæg tror jeg dog det grundlæggende problem er at pudset suger fugt og derved frostsprænger. Jeg er ny husejer, så jeg ved ikke om det er normalt at puds suger fugt på den måde og om man evt kan imprægnere pudset da det jo ikke er så mange m2 det drejer sig om.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis