1000 imp/kvarh

Hej,

Ved ikke, om det er det rette forum - men:

Jeg har et spørgsmål om vores elmåler af typen Echelon 83331-3IAAD.
På måleren sidder 2 røde lamper.
Ved den øverste står der 1000 imp/kvarh.
Ved den nederste står der 1000 imp/kWh.
Jeg forstår betydningen af den nederste (1000 blink pr. forbrugt kilowatt-time), men hvad betyder det, når den øverste (kvarh) blinker? Den blinker f.eks. når vi bruger vores vaskemaskine.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den blinker ved blindeffekt eller reaktiv effekt (kvar). Du har ikke ret meget at bruge den til, da private ikke betaler for blindeffekt. Den har relevans i kommercielle bygninger og fabrikker, da storforbrugere betaler for kvar.

Og så er den en fremtidssikring, hvis elselskabet en dag finder på at kræve penge for kvar.


Tak for svaret, Bent.

Så det er ikke skidt, hvis man bruger blindeffekt/reaktiv effekt, hverken ift. elregning eller ift. om ens elinstallationer er foretaget korrekt? Med andre ord, når kvarh-lampen blinker, betyder det ikke at vaskemaskinen er tilsluttet eller virker forkert?

Velkommen på LDS  Det er ikke skidt for dig, for det er en naturlov. Og det du skal betale for er blinkene på Kwh lampen. Så når den blinker hurtig, så skal du "være nervøs" for den kommende el regning.

Det er en af de områder hvor elektrikere kæmper med at forstå teorien bag igennem 4 - 7 års skolegang. (alm uddannelse / installatør uddannelse) Nu skal jeg prøve at gøre det ultrakort. 

Vi har vores vekselstrøm som svinger med 50 Hz altså 50 gange pr sekund går det i plus og 50 gange i minus.

Hvis du har en elradiator, ovn eller gammeldags elpære, det vi kalder ohmsk belastning så går strøm i plus i samme præcise øjeblik som spændingen svinger op og ned.  Så taler man om KW

Ved belastning med lamper, relæer, og andre el apparater som har en spole i sig er der en ohmsk belastning KW og en mindre reaktiv belastning KVar (kilo volt ampere reaktiv). Man siger at spænding kommer først og strømmen stiger et split sekund efter. Forholdet imellem den ohmske 90 grader vinkel (øjeblikkelige) og den reaktive f,eks 85 grader vinkel ( forsinket strøm) udtrykkes ved  cos phi. Som er beregning af afvigelsen fra 90 grader. 

Ved kondensatorer er det modsat. Her kommer strømmen først og derefter opstår spænding. Så har man passende fordeling af spoler og kondensatorer bliver resultatet rent KW strøm.

Det koster i princippet ikke noget for elværker at producere denne reaktive strøm (blindstrøm) men den skal jo transporteres i kabler og ledninger. Så disse skal  være lidt større hele vejen igennem højspændings systemet af den grund. 

Derfor pålægger man storforbrugere at installere et antal større kondensatorer som kan ophæve denne blindstrøm, som typisk er noget større i industrien Lysrørsarmaturer,  motorer m.m. Disse kondensatorer sidder så og kobler automatisk ud og ind så cos phi er tæt på 1 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis kVARh betyder kVAR-hour så er det ikke et problem. men det er lidt dumt fordi kVARh kan forvæksles med KVARH som er noget helt andet. kVARH er din reaktive distortion (og ikke displacement som rigtigt nok ellers er blevet beskrevet som kVAR).

Hvis din lampe hvis distortion (kVARH) så betyder det hvor meget støj du har i din installation. Jeg havde skrevet et langt svar på hvordan og hvad det har at sige, men jeg tror faktisk din måler bare viser kVAR-hour hvilket er ligegyldigt for dig. Det havde givet mere mening med kVARH, men det er en helt anden og længere snak. 

Jeg kunne ikke lige slette mit lange svar igen men jeg kunne skrive det om så derfor denne besked.


VH:

ADC

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis