Nyt loft - ophængt eller vægmonteret?

Hejsa.

Jeg vil lægge nyt loft i et lille (8 m2) børneværelse. Da vi har overboer, vil jeg gerne gøre det på den mest lydisolerende måde.

Under listeloftet lægger jeg gips og rockwool efter anbefalingerne, men der er én, fundamental ting, jeg ikke kan finde svar på:

Da jeg lægger loftet helt forfra, kan jeg selv vælge, om jeg -

1) Monterer den bærende lægtekonstruktion direkte på loftsbjælkerne, men holdet loftet fri af væggen (kun kontakt via fugen) eller -

2) Om jeg bygger en ramme på væggene, som bærer lægtekonstruktionen (altså 'spænder loftet ud' mellem væggene). Jeg kan evt støtte lægterne et par steder med spændebånd op til bjælken, men det er næppe nødvendigt i sådan et lille rum.

...Så hvad er bedst, at montere loftet på bjælkerne med minimal kontakt til vægge, eller at montere mellem væggene uden kontakt til bjælker / gulv oven på...?

På forhånd tak for hjælpen. 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du vil undgå støj "fra oven", så skal du fastgøre dit nye loft uafhængigt af etageadskillelsen. Får du behov for en "bardun", skal den være lydsolerende (f.eks. et egnet gummiophæng eller gummiindlæg i bardunen).

Søren O

jeg ville lade væggene bære loftet så der ikke er nogen forbindelse mellem det gamle loft og det nye, som lyden kan forplante sig i

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Du kan også bruge lydbøjler LB1 der fungerer som elastisk ophæng. Lydbøjlerne monteres i loftet/spær/opsatte bjælker. Herefter klemmes de fast til S25 stål profil som du så monterer gipsen i (overvej evt. fibergips for bedre lydmæssige egenskaber).

Jeg har lige lavet en lignende konstruktion, og det fungerer rigtigt godt.

LB1+S25 = 50mm i højden. Du kan eventuelt sætte bjælkerne over spærrenen så du ikke mister lofthøjde :-)

Hej MortenX

Skal selv lave loft M lydbøjler, fibergips og s25 profiler. Spørgsmål: fastgør du S25 i aluprofil på væg for enden? Eller er hele dit loft båret af S25 i lydbøjlerne? Mvh Mikael 

Det sidste. Selv om det anbefales at have noget for enderne, virkede det fint med fibergips at lade være :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også