Rengøring af loftrum med asbest-støv

Hej

Jeg har for et par år siden købt et hus, og blev efter noget tid opmærksom på at der var asbeststøv på loftrummet. Dette er kommet efter den tidligere ejer havde fået højtryksrenset taget "af et par unge gutter som ikke vidste hvad de havde med at gøre". Som resultat er der store striber ved hver eneste pladesamling. Da taget indeholder asbest (gammelt bølgeeternit fra slut 60-erne) er der asbest i disse striber. Derfor, skal der nu gøres rent på loftet. Et firma vil komme ud og fjerne al den gamle isolering og støvsuge loftrummet (incl. spær, der også har dette asbest-slam på sig). Herefter blæse ny isolering ind. Er der nogen, der har kendskab til hvad det RIGTIGE er at gøre her? Er det en OK løsning det jeg nævner? Eller skal alle tagplader også afmonteres og støvsuges? Skal der gøres andet? Det skal gøres ordentligt så vi ikke risikere problemer med asbeststøv.

Mvh.

Jens 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det lyder ok, men jo nok ikke nemt at få fjernet alt.

Hvis pladerne afmonteres, må de ikke genanvendes, så skal der et nyt tag til.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej

Jeg håber det er ok jeg lige kommer med et par spørgsmål. Jeg har også købt et hus, hvor der var blevet malet tag, og jeg kan også se sorte striber på isoleringen. Jeg bekymrede mig meget om det da vi opdagede det, og læste en masse om asbest på nettet og var til sidst ved at blive skør af alle bekymringerne. Jeg besluttede mig for at glemme det, fordi der vist trods alt ikke er så stor risiko for at få kræft at det. Men hvad bør vi egentlig gøre? Loftlemmen, som er i bryggerset er ikke helt tæt og der vil næsten helt sikkert komme lidt støv fra loftet ned i bryggerset og jeg ved ikke hvad jeg skal synes om det. Hvad koster det at få fjernet isoleringen og støvsuget og lagt nyt isolering? Og hvilket firma gør det (ordentligt)? Hvad sker der når taget en gang skal skiftes? 


Thomas

Har du ikke en ejerskifte forsikring ???



Vi prøver igen, i morgen --

Jo, men dækker den det? 


Thomas

Det ved jeg ikke, men det er da bestemt et forsøg værd, at kontakte forsikringen.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Vi har lige været nøjagtig samme tur igennem...   

Vi købte og overtog et hus i sommers med en meget meget fin tilstandsrapport. Efter få dage fandt jeg ud af, at isoleringen på loftet var fyldt med asbestslam fra en rensning + maling af taget foretaget for 15 år siden. Det så ud som på nedenstående billede alle vegne.

Jeg anmeldte det til ejerskifteforsikringen, de dækkede ikke, da forholdet jo ikke var en egentlig skade - og den blev jo heller ikke værre, eller ville kunne give følgeskader på huset. Desuden var der jo tale om et loftsrum, og her opholder man sig sjældent!

Jeg kontaktede derfor det firma, der havde udarbejdet tilstandsrapporten. Efter mange telefonopringningerne kom de endelig ud og kiggede. Ups, asbestslam på loftet skulle normalt udløse en K3. Byggesagkyndig tilbød mig 5000 kr her-og-nu til selv at fjerne isoleringens øverste lag og lægge ny isolering ud. Dette afviste jeg fuldstændigt - og forlangte at vi lige fik et tilbud fra et professionelt firma!

Tilbuddet på fjernelse af al isolering på hele loftet, samt grundig støvsugning x2, og indblæsning af papiruld lød på den nette sum af kr. 121.000,- inkl. Moms. 

På Husklage.dk fandt jeg en tidligere lignende sag, hvor byggesagkyndig blev dømt ansvarlig for ikke at have nævnt asbestslam på et loftsrum. 

Det endte med at byggesagkyndigs ansvarsforsikring dækkede forholdet. Vi fik efterfølgende tømt hele loftsrummet og støvsuget grundigt. Derefter indblæst ny isolering. Arbejdet tog lidt over en uge. Det var en kold tid i huset (udført i november 2017)  

Den gamle isolering indkapslet i to poser og tillukket med gul tape med skriften "ASBEST". Et større aparat sørgede for at lave undertryk på loftet imens arbejdet blev udført.

Med loftsrummet helt tømt for isolering, var der en god anledning til at få ryddet om i elinstallationerne. Jeg opsatte også Spots i hele huset, samt fik lavet varmeflytning fra brændeovnen i stuen.

Ny isolering. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Lidt interessant læsning:

http://www.huseftersyninfo.dk/pls/wopdprod/wt2_nb.nb_preview?nid=4435&mid=1&bid=137444

  


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ok. Vores er ikke så slemt, men der er da nogle striber mange steder. Ved ikke hvor meget det betyder, og vi har også fået skiftet noget af isoleringen pga husmår. Jeg snakkede med en ekspert engang, som sagde at isoleringen var lige så slem at få i lungerne og at man skulle være meget uheldig for at asbesten blev spaltet nok til at den kunne nå ud i lungehinderne. Men jeg har jo heller ikke lyst til at sætte familiens liv på spil. Jeg vil prøve at kigge i tilstandsrapport se hvad der står. 


Thomas

Tak for jeres svar. Jeg ville ønske jeg havde vist det noget før. Vores ejerskifteforsikring udløb sidste år (5 år), så jeg ved ikke om der er noget at gøre nu. Alle jeg har snakket med har bare sagt vi skulle lade det ligge. Er der nogle der ved hvor længe efter huskøbere man kan klage? Det er lidt deprimerende det her... 


Thomas
ThomasBKJ skrev den 30-03-2018 15:26:17

Tak for jeres svar. Jeg ville ønske jeg havde vist det noget før. Vores ejerskifteforsikring udløb sidste år (5 år), så jeg ved ikke om der er noget at gøre nu. Alle jeg har snakket med har bare sagt vi skulle lade det ligge. Er der nogle der ved hvor længe efter huskøbere man kan klage? Det er lidt deprimerende det her... 

 Ejerskifteforsikringen havde næppe dækket det uanset. Deres argument vil blot være, at det ikke er en skade, og at der ikke er sundhedsfare, så længe det er på et loftsrum, som jo ikke er beboelse. Der vil altid være en vis mængde asbest i et loftsrum med asbesttag. Den svada fik jeg.

Hvis du skulle have gjort noget, skulle du have haft fat i byggesagkyndig. Jeg ved ikke om det er for sent nu. 

De sager der ligger på husklage.dk om samme emne er forholdsvis nye, så det er ikke sikkert byggesagkyndig havde givet nogle former for kompensation, såfremt I havde klaget, da I overtog huset. Men det er ihvertfald noget man tilsyneladende er opmærksom på nu, hvor der har været en sag, som er faldet ud til huskøberens fordel. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også