Jordvarmepumpe som ikke skal have lovpligtig eftersyn

Jeg overvejer at anskaf mig et jordvarmepumpe (vand til vand med en ydelse på ca. 10 -14 kwh).

Men jeg er overraske over de løbet årlige udgifter til lovpligtig eftersyn.

Jeg er udenforstående over for at det er nødvendig, for et nyt anlæg. Jeg kan forstå og se fornuften i, at der skal gennemføre et eftersyn efter f.eks 7 år og der efter f.eks være 5 år. 

(Mit gamle køleskab er der jo ikke et tilsvarende lovkrav til)

Men nu er det jo sådan, at VVS branchen har være dygtig til at påvirke vores lovgiver.

Er der nogle der her kendskab til en jordvarmepump, hvor der ikke er krav til de årlig lovpligtig eftersyn? dvs at mænget af kølemiddel er under 1 kg.  

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Årligt lovpligtigt eftersyn, var efter den gamle bekendtgørelse. Prøv at læse nedenstående, eller den nye vedhæftet bekendtgørelse, i fuld version.

Kilde : Bekendtgørelse om jordvarmeanlæg1)

I medfør af § 7, stk. 1, nr. 6, § 7 a, stk. 1, § 19, stk. 5, § 90 og § 110, stk. 3, i lov om miljøbeskyttelse, jf.

lovbekendtgørelse nr. 1189 af 27. september 2016, fastsættes:

Kapitel 6

Egenkontrol

§ 21. Jordvarmeanlæggets ejer skal efter 1. driftsår lade anlægget efterse af en sagkyndig i jordvarmeanlæg.

Eftersynet skal omfatte de i bilag 4 nævnte forhold. Kommunalbestyrelsen kan i sin afgørelse

efter lovens § 19 fastsætte yderligere vilkår for eftersynet.

Stk. 2. Ejeren af anlægget skal i mindst 10 år opbevare resultatet af kontrollen og efter anmodning stille

denne til rådighed for kommunalbestyrelsen.

Du skal finde en varmepumpe med en kølemiddelfyldning mindre end 1 kg. Det finder du nok desværre ikke med den varmeeffekt dit hus har behov for!


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Bemærk lige § 19:

§ 19. Inden ibrugtagning af et nyt jordvarmeanlæg med brine og inden genstart af et bestående anlæg

efter reparation eller vedligeholdelse af den nedgravede del af anlægget skal ejeren eller brugeren af jordvarmeanlægget

gennemføre en tæthedsprøvning efter fremgangsmåden i bilag 3. Resultatet skal være

kommunalbestyrelsen i hænde senest 14 dage efter tæthedsprøvningen.

Kommunen kan ikke forlange årligt eftersyn, som det var i tidligere bekendtgørelse.

GSH skrev den 15-03-2018 13:11:03

Årligt lovpligtigt eftersyn, var efter den gamle bekendtgørelse. Prøv at læse nedenstående, eller den nye vedhæftet bekendtgørelse, i fuld version.

Kilde : Bekendtgørelse om jordvarmeanlæg1)

I medfør af § 7, stk. 1, nr. 6, § 7 a, stk. 1, § 19, stk. 5, § 90 og § 110, stk. 3, i lov om miljøbeskyttelse, jf.

lovbekendtgørelse nr. 1189 af 27. september 2016, fastsættes:

Kapitel 6

Egenkontrol

§ 21. Jordvarmeanlæggets ejer skal efter 1. driftsår lade anlægget efterse af en sagkyndig i jordvarmeanlæg.

Eftersynet skal omfatte de i bilag 4 nævnte forhold. Kommunalbestyrelsen kan i sin afgørelse

efter lovens § 19 fastsætte yderligere vilkår for eftersynet.

Stk. 2. Ejeren af anlægget skal i mindst 10 år opbevare resultatet af kontrollen og efter anmodning stille

denne til rådighed for kommunalbestyrelsen.

 

GSH skrev den 15-03-2018 13:11:03

Årligt lovpligtigt eftersyn, var efter den gamle bekendtgørelse. Prøv at læse nedenstående, eller den nye vedhæftet bekendtgørelse, i fuld version.

Kilde : Bekendtgørelse om jordvarmeanlæg1)

I medfør af § 7, stk. 1, nr. 6, § 7 a, stk. 1, § 19, stk. 5, § 90 og § 110, stk. 3, i lov om miljøbeskyttelse, jf.

lovbekendtgørelse nr. 1189 af 27. september 2016, fastsættes:

Kapitel 6

Egenkontrol

§ 21. Jordvarmeanlæggets ejer skal efter 1. driftsår lade anlægget efterse af en sagkyndig i jordvarmeanlæg.

Eftersynet skal omfatte de i bilag 4 nævnte forhold. Kommunalbestyrelsen kan i sin afgørelse

efter lovens § 19 fastsætte yderligere vilkår for eftersynet.

Stk. 2. Ejeren af anlægget skal i mindst 10 år opbevare resultatet af kontrollen og efter anmodning stille

denne til rådighed for kommunalbestyrelsen.

 Dette gælder kun på brine-siden...     Selve køledelen skal stadigvæk efterses .....


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce

@shortcut:

 Påstande kan ikke bruges til noget. 

I henhold til hvilken lov/bekendtgørelse? 

Drift

Jordslangerne skal efterses mindst 1 gang om året af en autoriseret vvs- eller kølemontør.

Kilde: sparenergi.dk

Desuden skal resultatet af denne kontrol opbevares i minimum fem år og skulle kunne fremvises til kommunen, hvis de har behov for dette.

pml36, denne lov er ophørt. 

Kilde mht. at varmepumpen skal efterses 1 gang årligt (Bilag 7 punkt 4):

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=31045


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

nu er det ikke varmepumpen jeg skrev om men Jordslangerne 



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis