Vandslange tilslutning på nedløb

Hej

Jeg har et tagnedløb hvor jeg skal have tilsluttet en vandslange på så vandet kan flyttes over i en beholder lidt væk.

Der er ikke tagbrand ved afløbbet dvs. al vandet skal ledes væk via vandslangen.

På mit nedløb i zink har jeg sådan en her:
https://www.wattoo.dk/rz-regnv-samler-m-overl-slange-ventil-76-mm-276659040?gclid=EAIaIQobChMI1cHp6_7t2QIVxbztCh2l3QCkEAQYASABEgLBVfD_BwE

Men tagrende systemet er i dette tilfælde lavet af plast.
Kan man få noget lignende til plast? Og hvordan får jeg nedløbet proppet den sikkert af i bunden?

Nedløb:
https://www.jemogfix.dk/nedloeb-graa-plast-3-m/4202/9412634/

Prop:
https://www.multikoeb.dk/kloakroer-110-mm-1224/pp-prop-110-mm-p167520?gclid=EAIaIQobChMIxNemkYfu2QIVqrDtCh3BRQIUEAQYASABEgLIO_D_BwE

Nogen gode bud? Den eneste jeg kan finde til plast er denne som pt. ikke kan tilsluttes vandslange:
https://www.wattoo.dk/plastmo-vandudtag-gr-275258140

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tænker at ideen med en 1/2 tomme vandslange er for lille, i forhold til vandmængden.
Hvis dit tag er 50 kvadrat meter og der falder 10mm regn (hvilket er en stor byge) så vil der lande 500 liter vand på dit tag og det skal videre i dit afløbsrør, og igen til en meget stor tank (som vel skal have et overløb, enten til kloak eller faskine).
Jeg tror du vil opleve at slangen ikke kan flytte vandet hurtigt nok væk, hvilket vil betyde at din tagrende bare flyder over.
Jeg har sådan en "plastdims" som du linker til sidst, på mit nedløb, til at fylde mine 600 liters vandtønder.  Når det regner rigtigt kraftigt, så kan slangen ikke følge med.... det er også derfor der er et indbygget overløb i den.

Det næste er at du skal have noget filter værk, for blade og andet snask, vil lynhurtigt kunne stoppe et så lille hul til.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Begge de 2 typer både til zink og plast har en ring (ca. 8-10 mm) yderst i røret som opsamler det vand som sagte strømmer ned langs siden i nedløbsrøret. men når det rigtig regner så løber det meste nedenud. Det er jo ikke for sjov at nedløb har den dimension det har. Du skal føre en slange/nedløbsrør  næsten helt oppe fra tagrenden i næsten samme dimension som nedløbsrør. Ellers vil det ikke fungere hvis du vil opsamle 100 %

Jeg har sådan en plastfætteropsamler. Nedløbet er via bøjninger ført ud igennem carport væg neden for denne opsamler, hvor det normalt går i tagbrønd. Hvis jeg synes at det opsamler lidt for lidt, drejer jeg bøjninger opad så udløb er højere end opsamler. Så får jeg 100 % af det stille regn over i tønden. Men ved skylregn står det i stråle ud af bøjningen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej begge


Tak for svar, jeg kan godt se det ikke er helt optimalt med min tænkte løsning. Løsningen skal "kun" virke en 6 måneders tid indtil belægningen laves i indkørslen og der i den forbindelse etableres tagbrønd og rørføring hertil.

Hvor får man fat i et større flexrør i 110 mm til regnvand? Så må jeg bare lede vandet ud i et bed i haven. Min oprindelige plan var at lade vandslangen løbe ned i en kloak omkring tagnedløbet men med 110mm rør bliver det lige voldsomt nok. Alternativt skal jeg bare lade vandet stå og dryppe ned på jorden i indkørslen (pt. græsarmeringssten.)

Og det drejer sig om en 45m² carport vandet skal ledes af fra

Du kan købe flexrør /føringsrør på tømmerhandel. Det er det samme som drænrør blot uden perforering. Når man laver nybygning har man nogle rør af plast dug som sættes på midlertidig. Ellers vil plasket fra tagnedløbet få muren gjort meget beskidt ved at det stænker op adden. 

Hvis der er 110 mm nede ved jorden kan nedløbsrør gå ned i den uden videre, eller du kan reducere den 110 mm 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Det er en carport, der er ikke sider hvor nedløbet burde gå ned, så det er pt intet der kan få vand

Så kan du vel bare lade det løbe, evt. med en bøjning nederst så du bestemmer lidt over retningen. Men beholderen "lidt væk" som du starter ud med får jo ikke noget vand på den måde. 

En kombination er så en mulighed, 30 mm slange fra opsamler øverst ved tagrende, og resten må så finde vej væk nedenfor. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis