Mystisk mur?

Hej

Vi bor i et hus fra 1930, med et muret udhus (tidligere lille stald) fra samme år. Udhuset er pudset men pudslaget på 3-4cm er begyndt at revne og falde af, så jeg tænkte det ville være bedst at fjerne al pudset og lade den stå med rå mursten. 

Men... det er sgu nogle underlige "mursten" som er inde bagved!? 😳

Der er tydelige fuger, men man kan skrabe i selve stenene, som var de lavet af vådt sand. Enkelte steder er der lappet med rigtige mursten.

Pludselig dukkede et hul op midt i muren:

Nogen som ved hvad det her er for noget murværk - og hvad man kan stille op med den? 😕

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror - som @ClausKM - at det er ubrændte lersten... det er måske lidt sent årstalsmæssigt, at have brugt det - men hvem ved??.. til et udhus...så har man nok tænkt, at det var fint..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ubrændte sten - det lyder ret primitivt 😬

Kan man fjerne pudset og lade muren stå - eller vil hurtigt erodere?

Puds holder tydeligvis ikke, nok fordi "stenene" suger meget vand 😫

What would Jesus do?

Ja hold kæft noget lortemur! Det bedste er nok at banke ned og pudse op med hydraulisk mørtel på ny, med god svumning af muren forinden.

Eller bygge en ny mur i gasbeton 😁


Elektronikteknikeren

Tusind tak for opklaringen 😁

Har fundet mange artikler om ubrændte lersten, og det ligner og lyder desværre præcis som de her.

Pønser lidt på om der kan mures op foran med mursten eller noget bindingsværk - men nu ved jeg i alt fald at den oprindelige plan ikke vil fungere. 

Disse sten kan ikke holde til at sidde frit. og har den mur holdt i næsten 100 år "er`t val et så ring endda"

Så puds den mur op som beskrevet ovenfor, og du vil ikke få problemer i mange år.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis