Farvning af brændstof

Så dukkede den gamle traktorbenzin op igen.

Fra 1/11 2003 bliver gas, diesel og petroleum farvet, og må ikke bruges i biler, vare- og lastvogne mv.

Og til jer der er ligeglade så gå tilbage, til resten:

Den farvede olie må kun bruges til følgende formål:

Fyringsformål, dvs. til fremstilling af varme (olie, hvoraf der er

betalt afgift efter fyringsoliesatsen).

Landbrugsformål, dvs. motorbrændstof i motordrevne driftsmidler som

f.eks. traktorer, mejetærskere mv., der helt eller delvis bruges til

jordbrug, husdyrbrug, gartneri, frugtavl, skovbrug, dambrug eller

pelsdyravl (olie, hvoraf der er betalt afgift efter

motorbrændstofsatsen).

Fiskerfartøjer af enhver art. Der må dog bruges farvede olieprodukter i

andre fartøjer end fiskerfartøjer, bortset fra lystfartøjer.



Hvad må farvet olie ikke anvendes til?

Der må ikke bruges farvede olieprodukter i registrerede motorkøretøjer,

dvs. busser, person-, vare- og lastvogne, samt i entreprenørmateriel,

stationære motorer, kølemotorer mv.

Mvh. JørgenE
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
bad luck, der røg den fidus.
nå, hva vi kan jo bare få et afdragsfrit lån i stedet.

mvh Anders
Hej

Så har jeg lige et spørgsmål!!!

hvad så hvis diesel er billigere end fyringsolie??? skal vi så putte farve i tanken??? :shock:

MVH

Kim :roll:
Ha ha - mon ikke lovgiverne er ligeglade, bare skatterne kommer ind, og mig bekendt er skatten højere på diesel end på fyringsolie.

Mvh. JørgenE
Det skal måske lige pointeres, at bevisbyrden er lidt svær at løfte for de kære statslige myndigheder. Jeg har f.x. kørt rundt i en diesel, der før min ejertid havde kørt på farvet brændstof - hvilket bl.a. var ret tydeligt at se på tankstudsen. Men jeg kan absolut ikke lastes for, hvad en tidligere ejer har gjort.
Så med mindre man direkte gribes med de blå fingre i fadet, så fred være med det.
Og sådan rent teknisk - hvad gør de på de mange tankstationer, hvor fyringsolie og diesel kommer fra samme tank????? Må de lukke for salg af fyringsolie?

Mvh.

Jan R.
Annonce
Se, det siger loven intet om, kun hvordan denne lov skal fungere.

Men du har helt ret - bevisbyrden kan ikke ligge på ejeren, og det tror jeg heller ikke retten vil acceptere, men har du en bil med meget farvning, og har ejet den i flere år, er spillet vel ude.

Mvh. JørgenE
DENMED AT NOGLE TANKSTATIONER PUNPER FRA SAMME TANK TROR JEG IKKE HELT PÅ. !!

Men den med at en tidligere ejer måske har gjort et eller andet og at man ikke kan lastes som ny ejer...

Jeg er desværre ikke sikker på at det holder. Hvis man fx køber en vare til en helt normal brugt pris og det så viser sig at den tidligere er stjålet, ja så kommer man jo stadig til at aflevere den tilbage... At man så kan starte en sag mod ham der solgte osv der er jo noget helt andet...

Men mon ikke der er taget højde for den sag fx ved at anvende et farvestof der kan spores kemisk og derfor kan skilles fr en evt gammel farvning...

Men her i det forløbne år med priskrig på brændstof har dieselen da ofte været lang under hvad fyrings olie koster.. Fx har den da været under, eller på 4,00 kr/ltr. i Viborg et par gange.. Det er langt billigere end fyringsolie 8)

Venligst Njord :oops:

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis