Placering af udluftning i badeværelse?

Hej,

Jeg er ved at bygge nyt badeværelse i den nyrenoverede garage, og i den forbindelse er jeg i tvivl om udluftning.

Jeg har læst lovkravene om dette, og her står bare at der skal være udluftning og hvor meget det skal kunne skifte ud etc.. intet om placering.

Badeværelset bliver til kip, så noget der minder om 3-4 meter på midten, 2 meter ude ved væggen. Bruseren bliver under den høje del af væggen.
Se følgende grove skitse:Mit spørgsmål er: Kan jeg lave ventilationshullet ved A, ved siden af vinduet? Eller skal det laves ved B oppe over bruseren.
Jeg er for så vidt ikke i tvivl om, at B er det bedste valg, da varm luft jo stiger til vejrs - men det kræver at jeg får lavet "hul i taget" med de udfordringer/arbejde/omkostninger det nu skaber.
A er meget nemmere - her borer jeg et hul ud i siden af ydervæggen, og alle er glade.

Men kan A fjerne nok luft til at jeg ikke får fugtproblemer? Vil fugten der stiger til vejrs søge ned efterhånden som blæseren får fjernet den fugtige luft nederst?

På forhånd tak!!

Casper

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vær opmærksom på, at såfremt du laver din udluftning i væggen, vil den varme fugtige luft stige til vejrs op ad din ydermur og op i evt. Udhæng på huset, hvor den varme fugtige luft vil kondensere. Med risiko for skade til følge. 

Få placeret din udluftning så højt det er muligt over dit bruseområde. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Rigtig god pointe med at den fugtige luft kommer direkte ud i udhænget - lyder som opskriften på en god gang råd.

Det må blive B jeg går efter.

Tak for jeres hjælp!!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis