Hvilken overfladebehandling / mætning til mat betongulv ?

Jeg er igang med at lave gulvvarme i stue og gulv og jeg ønsker at slutte med et mat lyst betongulv - helst lig den farve og udtryk man har når der er lagt et lag selvnivellerende beton. Men for at at beskytte gulvet mod fedt / rødvinspletter etc - ønsker jeg at behandle det - helst med et naturligt materiale. Er ikke vild med tanken om epoxy. Nogle der har erfaringer jeg kan bruge ?




hvo som intet vover intet vinder :)
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi fik vores slebet, og lagt et tyndt lag epoxy. Det er ualmindeligt nemt at holde...


Green

Vores har fået behandling med to slags voks som hærder op. Det kan ridse, men regner med det får en ny omgang af den afsluttende voks igen, når jeg magter det, og så et det vel tip top igen. Produkterne er fra Ecolab

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Har du besluttet ikke at bruge epoxy, kan du anvende rå linolie til beton såfremt det kun er til moderat trafik. Det formoder jeg er tilfældet i en stue.

Linolien påføres så betonen mættes. Der må under ingen omstændigheder stå blank olie efter mætningen. Det bevirker en klistret overflade som kun kan fjernes mekanisk, og det er det sidste i verden du ønsker.

Overflødig olie skal aftørres omhyggeligt. Vær opmærksom på den meget lange tørretid.

Efterfølgende kan det vedligeholdes med sæbe eller voks.

Linolie bliver gradvis mørkere som tiden går - det får patina.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Bare til orientering. Vi valgte en meget enkel løsning.. nemlig at bruge LIP primer 54 på gulvet. Det beskytter selvfølgelig ikke så godt som epoxy men nu ser vi hvordan det går.  Tilgengæld står givet helt naturligt og mat, som jeg ønskede. Vi skal nok prime igen når det er slidt af — Indtil videre er det faktisk meget nemt at gøre rent men vi har selvfølgelig også kun haft gulvet i 2 måneder nu.



hvo som intet vover intet vinder :)

LIP primer som slutbehandling er en halv løsning. Primer er ikke slidstærk.

Jeg vil anbefale du sæbebehandler grundigt det næste halve års tid for dels at beskytte primeren og dels lægge en beskyttende hinde på gulvet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hvad med skibslak, burde det ikke kunne bruges? Det hærder jo stærkt op.


Elektronikteknikeren

Inden lakering skal det undersøges om laktypen binder på primeren. Den risiko løber du ikke med sæbebehandling.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for gode forslag. Så hælder jeg nok mere til sæbe behandling. Syntes det lyder som en god tillægsbehandling idet sæben jo ikke giver en kunstig overflade/ glans som epoxy og skibslak vil gøre.

Har du nogle forslag til sæbe ?  



hvo som intet vover intet vinder :)

Hej


Nu fik jeg lige taget mig sammen til en efterbehandling og et kig på hvad vi rent faktisk har på. Har fået dette fra ham der lavede vores gulv. 

Vi kører efter denne løsning, det er mat, der kommer ridser, en de forsvinder igen ved den årlige behandling (som jeg nu endelig har fået taget mig sammen til). Et par lag Matt Free, så er det som nyt.

https://www.weber.dk/uploads/media/weber_desiggulv_Vedligeholdelse.pdf

Mvh. Sune

Almindelig sæbespåner til uldvask er velegnet. Lad prisen være afgørende (vælg den billigste)

Lad eventuelt spånerne stå i blød et par timer i lunkent vand. Det letter opløsningen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også