varmeveksler

Hej.

Jeg havde en vvs forbi, da jeg skulle have installeret en hane og andre småting. Nå, men han fortalte, at min varmeveksler var ved og være for gammel ?

Skal siges jeg har fjernvarme. Skifter man sådan en varme veksler på forkant eller venter man til den ikke kan mere.

Havde egentligt regnet med, at man kørte med den indtil den ikke kan mere. Det er alligevel bekostelig omgang og skifte sådan en fætter.

Hvad gør i og hvad er det værste der kan ske ved og køre med en "gammel varmeveksler" ?


Kristian
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

lyder som en vvs´r der lige skal tjene lidt ekstra penge.


den dag din veksler ikke kan mere så skift den selv, der er ikke den store kunst i det

denne kan anbefales : 

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-...-374927041

Dertil skal bruges en trykudligner på koldvand tilslutningen på veksleren (kun hvis der ikke er afløb i samme rum som veksler)

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-...-376929856

Hvis der er afløb i rummet skal sådan en bruges på koldvand siden af veksleren, fåes også i H/N

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-...-431561222


når du åbner det varme vand leverer den så længe nok til alm forbrug 


Nu var det vel bare varmeveksleren, og ikke nødvendigvis sikkerhedsudstyret der skulle skiftes.

Er det veksleren til dit brugsvand vvs-eren anbefaler du skal have skiftet? En gammel veksler til brugsvand kan godt være delvis tilstoppet af kalkaflejringer, så hvis der ikke er ret meget tryk på det varme vand, så kan kalken være årsagen. Hvis det er et problem, og du har mod på det, så kan du afkalke med eddikesyre.

Ellers holder jeg med jetdirect, lad veksleren køre så længe den kan.


Søren O

Tak det er varmeveksleren. Jeg har ingen problemer med varmt vand og alt virker efter bogen. Det er sådan set fint min VVS advare mig, men inden vi var færdig, så var det mange ting der skulle skiftes for, at være i orden. Jeg nød til og tage tingene lidt adgangen og finde ud, hvad haster. Købte huset for to år siden så jeg mangler og få indhentet diverse ting.



Kristian

en tilkalket og gammel veksler udnytter ikke varmen nær så godt som en ny, derfor kan der være mening i at skifte før den er helt kaput,


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Det ligner nu mere en varmvands beholder der er sat op som veksler, der står den er på 110 L ,  den er fra 1990 dvs 28år gammel så den har alderen, men sålænge det virker og den leveren varen så lad det køre.

Det er værre hvis der går hul på spiralerne indeni så der løber fj vand over i brugsvand eller omvendt 

kan du tage kappen af og lave et billed ?

gerne også et billed der viser bunden af den firkantede ended samt dens helhed

Med den fine rørføring du har, kan du snilt selv skifte den når tiden kommer, det hurtige metode for GDS er pex mellem stykker 


At jeg viser sikkerheds udstyret er blot så spørger er klar over hvad der evt skal bruges alt efter instalationen

Annonce

Den eneste fordel der er ved en vv beholder er du har en lille buffer tank på fx 100 L hvis varmeværker har afbrudt i vejen pga rep 

ved en varme veksler har du ingen reserve tank  hvis de lukker ved afbrydelser 

Tror du har. Altså, at det er en varm vands beholder. Den er lukket helt til med skruer. Vil prøve om jeg kan åbne den her i weekenden.  Har dog aldrig tænkt over det skulle være et problem og havde fjernevarme folk til, at tjekke anlægget sidste vinter.


Kristian

Det bedste jeg kan tage lige nu



Kristian

Den er popnittet sammen i kabinettet, inde under kabinettet er beholderen pakket ind i sådan noget gult skum der er hårdt.så lad være med og rør ved den 

heh kom jeg også frem til efter og have set ordenlig efter. Man tak for din svar. Jeg ser tiden. Nu ved jeg, at der kan komme noget og derved lægge til side i budget. God aften tak til alle for svar.


Kristian
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis