Ovenlys vinduer i drivhus

Jeg har lige et spørgsmål om solens stråler og dens påvirkning på tomater og agurker. 

Burde nok have lyttet bedre efter i biologi timerne :-)

Skal solen stråler skinne direkte ind igennem ruderne på drivhuset til planterne for at det virker bedst, eller skal der bare være lys. 

Jeg skal til at bygge et drivhus med ensidig taghældning - og kan ikke på grund af skellet, bygge den så den høje ende er væk fra solen. Altså så solstrålerne kom direkte ned igennem taget. 

I stedet vil solen stråle som på billedet

Har det nogen praktisk betydning at hældningen vender "forkert" for strålerne. 

Eller er det ligefrem en fordel, så planterne ikke får alt for meget direkte sollys igennem taget? 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du kun vinduer i taget er det ikke så godt. Men er der også vinduer i væggen på den høje side så har det ingen betydning. 

Der er masser af planter der trives på nordsiden af huset, hvor der sjældent er ret meget sol. Men det gælder ikke tomater og agurker. Der ønskes så meget lys som muligt, ikke absolut direkte hele tiden. 

 Men naturligvis kan det blive for varmt inde i drivhuset når solen står højt på himlen. 

Det kan så modvirkes ved store udluftnings vinduer og måske ved at male vinduer over med Kærnemælk eller drivhus pasta i den varmeste sommer. 

Jeg har en vin som jeg har dirigeret til at gro hen under taget. Den står bar i det tidligste forår, men kommer med en masse skygge givende blade om sommeren. Den skal dog gåes hårdt efter flere gange i løbet af sommeren for at den ikke skal overmande mig helt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er absolut ikke optimalt , når tagfladen er parallelt med solstrålerne , så kommer der ikke meget varme ind derfra , nu får du kun varme ind fra langsiden der vender mod syd + morgen og aften solen fra gavlene .

Da tomater kommer fra tropisk/subtropisk Sydamerika hvor solintensiteten er 10-20 gange så kraftig end hvad vi har her i DK , så kan tomater ikke få sol og varme nok her i landet.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Mener vilde tomatplanter gror i junglen hvor der vist ikke er ret meget lys. I Spanien har jeg set tomat-gartnerier på friland, der er alle planter overdækket med hvidt stof, så planterne ikke bliver svedent.

Frank     årsagen til at man overdækker tomatplanter i bl.a  Spanien er at holde på fugtigheden , da der kan være meget tørt , det samme har jeg set på de kanariske øer .

Og nej tomater vokser ikke i junglen (regnskove) men på åbne platau i højden , de stammer oprindelig fra Peru.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Ok, ja det med overdækning pga. fordampning giver god mening 

Men hvorfor hulan strinter man så væksthuse til med kalk-vand (i hver fald da jeg var ung knøs og endda selv har haft denne tjans) jeg har altid haft den opfattelse at det netop var for at undgå den stærke sol. 

Frank Chr.: Jeg mener Kærnemælk. Og det er ganske vist. Og ja kalkmælk og drivhus pasta kan også bruges. 

Spørgsmålet er bare hvor mange regnbyger det holder til. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Eller bare lidt mel rørt op i skummetmælk.

Det holder resten af sæsonen. 


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Hmm.. kom til at tænke på om alt det der mælke sjaskeri og mel klister ikke begynder og mugne på et tidspunkt ? 

Nej.

Der er hverken mælke sjaskeri eller mel klister.

Det er kun et ganske tyndt lag. Jeg plejer at rulle det på. I løbet af en halv time er det tørret helt op.


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også