Puds af skorsten med løbesod

Vi har et lille stykke nøgen skorsten, som er farvet af løbesod. Det skal pudses på en måde, så løbesoden ikke trænger igennem. Som det ses af billedet, har en prof. murer gjort det nedenunder det nøgne stykke med held. Vi ved ikke hvordan - det var før vores tid.

Så hvad gør man? Jeg har googlet i en time og har fundet en masse råd om at bruge komøg opblandet i mørtel (det kommer ikke til at ske) og Vandex, som ikke er til at opdrive og sikkert koster det samme som en ny skorsten, så det kommer nok heller ikke til at ske, da det kun drejer sig om et lille bitte område.

Ser frem til hjælp - måske kan jeg nå at ordne det inden søndagen er ovre :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Pak skorstenen omhyggelig ind i sølvpapir/stanniol (tinfolie).

Altså mørtel/staniol/mørtel ? Kløber mørtel ok på staniol?

Stanniol  brugte man at pakke ind i uden på den pudsede skorsten inden tapet. Jeg tvivler på at det kan bruges i pudslaget. Jeg ville gå efter LIP eller Vandex, Det er så lilel et stykke at det er begrænsede mængde.

når nu komøj ikke er et option

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Flugger har noget spærrer på spray. kan ikke huske hvad det hedder, men jeg har brugt det på vores skorsten og det virker fint  til mindre pletter. jeg sprøjtede det på inden og efter pudslaget

Janus V skrev den 11-03-2018 14:10:13

Altså mørtel/staniol/mørtel ? Kløber mørtel ok på staniol?

Kyll. trådvæv/volierernet stramt omkring hele herligheden, så har godt stærkt cementpuds noget og hæfte i.  

Tak for gode råd alle sammen. Jeg har lige nogle opfølgende spørgsmål :-)

ev elmand skrev den 11-03-2018 16:39:06

Stanniol  brugte man at pakke ind i uden på den pudsede skorsten inden tapet. Jeg tvivler på at det kan bruges i pudslaget. Jeg ville gå efter LIP eller Vandex, Det er så lilel et stykke at det er begrænsede mængde.

når nu komøj ikke er et option

Hvilken type LIP tænker du på? Jeg kan finde en vs20 som skulle være god som dampspærre og fugt.

kimcarlsen skrev den 11-03-2018 17:01:54

Flugger har noget spærrer på spray. kan ikke huske hvad det hedder, men jeg har brugt det på vores skorsten og det virker fint  til mindre pletter. jeg sprøjtede det på inden og efter pudslaget

Hvor store pletter har du brugt sprayen på? 

Frank Chr. skrev den 12-03-2018 00:17:00

Kyll. trådvæv/volierernet stramt omkring hele herligheden, så har godt stærkt cementpuds noget og hæfte i.  

Kan man få det til at fungere sammen med staniol i pudslaget?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis