El fejlfinding

Hej Alle,

Igår begyndte varmeblæseren, til mit kolde soveværelse, pludselig at stoppe med at virke og bare brumme. Lyset virkede men kun meget svagt lys. Jeg var ude i den utrolig gamle eltavle og fandt en sprunget sikring i den 3 faset gruppe som tager den sektion af huset. Efter den var skiftet virkede alt igen. 

Er der nogen som kan forklare mig hvordan der kan være "lidt" spænding ude ved forbrugerne når den ene sikring er gået?


Hilsen Adel
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til LDS.dk

Det er pga. der er en vis spænding via diverse forbrugere, over i nul-lederen, og så kan nogle lys-typer godt tænde på den differens spænding der er mellem nul og jord. eller nul og en slukket fase.


 

Krybestrøm. Det er meget almindeligt, især 3fasede grupper hvor ledningerne fra de andre faser løber parallelt lige ved siden af.

Så det er altså en kobling mellem ledere fordi de løber tæt. Som antenner kan man sige.

Det er nok til at kunne tænde div led og andre low Power forbrugere.


Elektronikteknikeren

Tak for svar! Og velkomsten👌

Når der bliver sagt krybestrøm fra de andre nærtliggende faser, er det så grundet dårlig isolation eller snakker vi magnetfelter? 


Hilsen Adel

Det skal lige siges at efter jeg havde været rundt og bryde for alle de større forbrugere som el radiatorer osv. Så kunne lyset faktisk lyse på normal styrke.


Hilsen Adel

Som Steensen skriver er det fordi, at strømmen løber retur i nullederen igennem de andre forbrugere du har tilsluttet. Man ser det også typisk hvis der går en enkelt mastesikring, så sker der ting og sager med lyset, specielt med LED-lys har jeg flere gange set det enten lyse svagt eller blinke kontinuerligt.

Vi mistede en enkelt fase på vores vej ved juletid for et par år siden. Naboernes LED-lyskæder i haverne startede det helt store blinke-show. Det så ret spøjst ud   


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Der er både induktiv overførsel (grundet skiftende magnetfelter) kapacitiv overførsel, mest udtalt ved Hf og støj, og forbrug gennem andre apparater som får potentialerne på alle ledere til at cykle lidt op og ned. Grundet ohms lov.

Disse effekter er tilstede i alle almindelige installationer.


Elektronikteknikeren

Fedt! Tak for svar allesammen. Jeg kan allerede mærke at der kommer til at gå mange timer med at kravle efter ledninger på loftet, samt reparere gamle underlige køkkenbrønde i mit "nye" hus. Og tænk sig engang, jeg glæder mig sgu! God aften


Hilsen Adel

Måske har du lyst til at kravle og al respekt for det  men da det er almindeligt forekommende kan du kravle meget længe  , og du kan ikke ændre det. 

Når der springer en sikring i en 3 faset gruppe kan dette forekomme.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Han kan da bygge det hele om til en enfaset ringinstallation som de er så vilde med derovre i UK.


Elektronikteknikeren

Hehe nu er det ikke lige grundet dette specifikke fænomen, at jeg kravler efter ledninger på loftet. 


Hilsen Adel
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis