Bore igennem en 5x10 meter høj jordvold for at trække varmerør - billigste løsning?

Vi har to huse der ligger på hver sin side at en stor jordvold / bakke, der er ca. 5 meter høj og 10 meter bred. Vi har pillefyre i det ene hus, der kan dække behovet i begge huse. Det er ikke muligt at grave ned i volden eller udenom, men kun at bore igennem den. 

Er der nogen der har erfaring med det, hvilken metode bruger man og hvem skal vi kontakte - hvad er den billigste måde at gøre det på?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har set når der skal kabler under en vej, så graver entreprenøren en passende lang rende, og ligger så et jernrør, der er af proppen ned i renden, og skubber det i gennem med gravemaskinen. Men mange entreprenører, har da også en såkaldt jordraket der skydes igennem. Men måske er det i virkeligheden billigere/hurtigere at grave gennem volden ? ?

Husk at undersøg om der er ledninger eller rør, inden du går i gang med projektet.

Vi prøver igen, i morgen --

Du skal have fat i et firma der laver underboring. Fx. ved jeg at Munck laver en masse underboringer til fiber. Det er en trykluftdrevet raket. Der er vist to typer, en "billig" der ikke kan styres og så en dyrere der kan styres.

Kunne ikke forestille mig det er voldsomt dyrt, specielt ikke hvis du selv forbereder, dvs graver et hul på hver side af volden.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Prøv også at spørge din lokale entreprenør om han kan lave hullet. Der er mange firmaer der er eksperter i underføringer, men din opgave er trods alt en af de små. 

Søren O

En muldvarp og et rør er alt hvad der skal til.

Muldvarpen graver og du skubber røret stille frem

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

hehe.. spøg til side. Det nemmeste er bare at bruge vand og et langt rør, almindeligt vandtryk kan sagtens grave igennem jord. 

Monter en vandslange i den ene ende af røret og stik den anden ende ind i jordvolden.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Annonce

En entreprenør laver med en raket to huller med en diameter på min. 110 mm. Jeg går ud fra, at når der skal varme igennem rørene skal I op i en dimension på min. 110 mm. Mange lokale entreprenører har sådan en raket. Den bliver for øvrigt drevet af trykluft.

fase

Det laves i alle størrelser. Og det er ikke så dyrt. Der kommer en lastbil med det hele på, og skal jeg gætte så er det vel til ca. 800-1000 kr /time Og har du gravet en 2-3 m lang grøft i den ene side så tager det måske 3-4 timer. Jeg er sikker på at der ikke skal bruges 2 huller. Nu om stunder har man begge rør inden for den samme isoleringskappe.

Jeg har i øvrigt i min tid selv lavet underboringer, med "kornsnegl" og motor. Men det kræver noget maskineri og før det presse rør igennem hydraulisk. Det er da rigtigt at man sagtens kan bore med vandtryk men i den størrelse skal der meget vand til og det er i øvrigt ikke altid tilladt (under kommunale veje bl.a. )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis