Asbest?

Vi har lige fjernet lidt køkkengulv og finder under lidt cement følgende fra 1980. Jeg er bange for at er indeholder asbest. Er der en ekspert herinde på området?


På forhånd tak


Vi har lige fjernet lidt køkkengulv og finder... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Selvfølgelig er en fiber ikke nok til, at du får lungekræft. Jeg har som håndværker gået i områder, hvor der før i tiden blev skåret med vinkelsliber, når asbestplader skulle deles, og har ikke lungekræft. Det har jeg af anden grund fået undersøgt. Fagmanden kan ikke, uden at få det undersøgt på et laboratorium, afgøre, om der er asbest i det omtalte stof. Han gider simpelthen ikke høre om dine unødvendige bekymringer. Jeg synes heller ikke, du skal ligge søvnløs om natten. Gør dog noget ved problemet og få undersøgt om det er asbestholdigt, eller er den løsning slet ikke faldet dig ind? 



fase

Prøv at se denne tråd (sidste billede).

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/206906

Jeg fik analyseret prøverne hos Gorritas. Asbesten i rørisolering er en del farligere end den der blev brugt i eternit. Asbest brugt til isolering er normalt ubundet altså ikke blandet i hverken vinyl, cement osv. Desuden er det ofte de farligere former brun og blå asbest (S-tog) dem hvor fibrene er spidse og altså hvor de lettere sætter sig fast i lungerne. Den hvide asbest i tagpladerne har stumpe ender. Så alle de håndværkere der spiller smarte med at de har skåret taglader i årevis og ikke er syge burde måske lige genoverveje farligheden er deres eksponering. Jeg gad hellere høre fra en gammel VVSer eller isolatør der har arbejdet med brun og blå asbest til dagligt hvordan de har det idag?

Fabrin, hård tale synes jeg. Men jo, jeg har fået fagmanden til at lave tests og har bestilt dem til at fjerne asbesten. Men derfor er jeg stadig bange. Jeg har bestilt gel-tests til mit hjem, så det også kan blive testet - men hvordan tror du man har det med det - jeg har boet her sammen med min kæreste i 10 års - potentielt med asbest dryssende fra tre ikke-daterede lampeudtag. Jeg ved ikke om det kan sidde i loftet - men frygter det værste. Lars 007 jeg har bestilt gel-tests hos dem du nævner og fjernelse hos en lokal aktør.

Hej igen, I må gerne melde tilbage med hvad I tænker om disse billeder. Huset er fra 1917, lejligheden blev renoveret i 2005, men måske blev lofterne ikke, kun væggene (de rev vist sivpuds ned der). Kunne det være asbestholdigt materiale der sidder der i loftet? Jeg har bestilt gel-tests til at teste rum og overflade.

Annonce

Du vil have tilbagemelding - okay : SLAP DOG AF !!

Du er 45 år, det eneste du kan være 100% sikker på er, at du skal DØ !

Det er der nemlig endnu ikke nogen, som har undgået.

Jeg kan næsten ikke klare den paniske angst nogen udviser for asbest, samtidig med at de skovler mængder af mad med kunstige tilsætningsstoffer indenbords, ræser rundt på cykel, løbehjul m.v uden hensyntagen til bare de mest basale færdselsregler, - men dog stadig føler at asbest er den største risiko for deres forsatte liv.

Det kunne være rart, hvis de bare et øjeblik prøvede at vurdere de daglige risici mod deres liv og førerlighed, og så satte asbesten ind i rækken, så ville de forhåbentlig kunne se, at der var andre og større trusler mod deres helbred, hvis de nu insisterer på at ligge søvnløs over noget.

Ja gu' er asbest da noget skidt, men eksempelvis billederne af loftet, hvis der overhovedet er asbest i det, så er det jo bundet og kapslet inde af malingen, og det løber ingen steder før man begynder at bryde det ned.

Nej, nedbrydning ville være skidt. Men hullerne til skruerne har jo brudt enheden, som så kan drysse. Efter mange år kan det blive problematisk tænker jeg. Kender nogen herinde til gel test for asbest og hvordan de fungerer/Hvad de kan svare på? Er de sikre i betydningen at de giver et korrekt/resultat man kan stole på?

Det loft, du snakker om, bliver normalt pudset med en blanding af sand, kalk og vand. Det er en blanding, som kaldes mørtel. Blandingen er helt uden asbest, så jeg ville være ganske rolig for loftet og det støv, der evt. måtte komme fra det. Et akkrediteret laboratorium har jo et system, som skal fange fejl. Det er derfor, de er akkrediterede.


fase

Mon ikke 'Vicevært' i stedet for at ligge søvnløs hele natten så sidder og griner, så det kan høres viden om, fordi nogle helt alvorligt reagerer på hans/hendes indlæg her i LDS med nogle ret overdrevne udsagn.

Hej Efry, viceværten/jeg hedder Mette og jeg kan love dig mine forespørgsler udspringer af alvorlig bekymring. Jeg har været oprigtigt bange efter at jeg fandt ud af at jeg igennem ti år er kommet med jævne mellemrum i et lille varmerum, hvor noget blottet isolering indeholder asbest. Derefter har jeg været bange for om jeg har slæbt asbestfibre ind i min lejlighed...og hvad gør man ved det, duer en almindelig støvsuger...og så kom jeg i tanke om lampeudtagene. Og så læser man at bare lidt asbest kan resultere i kræft...Så jeg har de sidste dage været bange for at være i mit eget hjem. Jeg er derfor glad for folks hjælp og indspark. Hånlige kommentarer gør nas - det er sgu svære dage - for mig. Jeg får svar på prøver fra kælderen i den kommende uge - og tager gel test i min lejlighed, når de kommer mandag. Er lidt i tvivl om hvor de skal tages i rummet. 


Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også