fjerne væg. Er der risiko?

Hej

Vi har planer om at fjerne en væg mellem vores stue og køkken i morgen. Den står ikke som bærende i den originale plantegning. Det er den med grøn kasse omkring.


Væggen blev åbnet mere op i 2004 da der blev lavet en dobbelt fransk dør. Der ser ikke ud til at være indsat jern eller andet i den ombæring.

Forventer derfor ikke den på nogen måde er bærende. Men vil gerne høre jer kloge hoveder herinde.


På forhånd tak


Lars

Hej Vi har planer om at fjerne en væg mellem vores... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan ser gitterspærene ud bag ved din loftslampe?

Det gitterspær lige bag din loftlampe, hvor befinder det sig i forhold til din plantegning?

Evt. tegn det ind på plantegningen, med en grøn streg.

Det lodrette "spær træ" (venstre side, næst sidste foto) på det sidste foto, hvor befinder det sig på din plantegning?

Tilsvarende er der et lodret "spær træ" til højre (højre side, næst sidste foto), hvor befinder det sig på din plantegning?

GSH skrev den 10-03-2018 08:52:25


@Pizzabager. Den bjælke som du taler om, gætter jeg på, er en forstærkning mod gavlen, således at det yderste gitterspær ikke alene skal modstå vindtrykket fra gavlen, men at bjælken fordeler vindtrykket over flere gitterspær. Har selv en liggende bjælke. Hvis der ikke var en sådan bjælke skal vind belastningen fordeles over loftbeklædningen. Nogle vil måske sige "livrem og seler".

Hej GSH, forresten undskyld til lars jeg lige spørger om noget i din tråd. 

Mit hus ser sådan her ud

 Den langsgående væg der ligger op til badeværelse og køkken er den væg jeg troede var bærende, det er den eneste murstensvæg i huset, alle andre er gips eller letbeton, og pga den bjælke på loftet som forsætter ovenpå hvor muren stopper ved stuen, gik jeg ud fra det var fordi den var medbærende til taget, men det er den ikke??

Jeg har for længst fundet ud af man ikke kan gå ud fra ens tegninger, på mine tegninger, er der et vindue som ikke er eller aldrig har været i huset, et andet vindue som ikke sidder hvor det gør på tegningen, også har mit hus krybekælder, det er overhoved ikke vist på tegningerne, så dengang lavede man vist mange ændringer efter tegningerne var lavet, og gad ikke lave nye efterfølgende..

Det sidste foto er lige over bryggers og stue på plantegningen. Det næstsidste billede er i den anden side af huset over et værelse. Modsat ende af bryggerset. Giver det mening?

Annonce

Hej Lars

Nej ikke rigtigt. Det jeg søgte efter, hvis du havde tegnet ind på plantegningen, var om der under de lodrette "spær", var understøtning lige nedenunder dem. Bare for at være helt sikker på at det er en "selvbærende gitterbjælke" uden mellem understøtning.

Lige til en general orientering, også for andre læsere, vedhæftes en pdf-fil om hvordan et Mellem understøttende gitterspær kan se ud.

Hej GSH

Det lodrette gitterspær. Men du her?

Den hviler et sted i området med den grønne cirkel.

Hilsen Lars

Den her er midt i stuen

Før du gør noget som helst , få en fagmand"s  vurdering på stedet , det er jo det rene gætteri du får herfra...........................................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

@Hr. Karl smart. Hvad mener du med ovennævnte??!!

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis