Vi overvejer at lave et nyt tag med cirka 32-35 hælding på

Hej 

Vi har for nydeligt lige købt et hus, nu overvejer vi selv at lave nyt tag med hældning på.

Er der noget som kan hjælpe os med en liste over alle de materialer/antal spær som skal bruger til nyt tag. De bedste produkter på Market må meget gerne anbefaledes.

Vi har en tømre fra Polen som gerne vil hjælpe til, men han siger, at vi selv skal sørge for alle materialer er købt, og spærene. 

Vores tag er målt til 140 kvad. på nuværende tidspunkt er det et faldt pap tag. Vi fjerne ikke det gamle pap-tag men bygger ovenpå, hvis I forstår hvad jeg mener.

Hej  Vi har for nydeligt lige købt et hus, nu... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Og samtidig kan du forhandle rabatter på deres priser. Til sådan et projekt er det ikke ualmindeligt at få - 20% næsten før du har nået at blinke med øjnene  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej 

jeg vil anbefale jer at alliere jer med en der ved hvad der skal gøres og ikke mindst hvordan, for når i går igang med sådan en omgang så er det jer der bære ansvaret for at det er udført korrekt i henhold til love og regler, yderligt hvis i vil sælge huset på et tidspunkt kommer der nok til at stå i tilstands rapporten at det er et selvbyggertag.

Også ville jeg gå en tur på kommunen for at finde ud af om de skal have tegninger af huset inden i går igang, plus der kan også være lokal regler og servituter der skal overholdes.

husk at melde det til jeres forsikring inden i går igang også.

det kan sagtens lade sig gøre at lave det selv, men det kræver en del tid at sætte sig ind i alle aspekter af et byggerrig af sådan en art. 

har slev søgt om bygge tilladelse osv. hos kommunen da vi bygget om, men taget blev lagt af en tømrermester, hvor vi så lavet det vi kunne, dvs. alt det indvendige og køre affald væk osv.

men det kan være en opslide proces, men samtidig også en kæmpe optur når man er færdig.

MVH
       Manley




Jeg ser da ikke problemer i at bruge det gamle tag som undertag, den løsning ville jeg ikke være betænkelig ved at vælge.


Kommunen laver ingen bemærkninger om selvbyg mig bekendt.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej Je_ns

læs lige igen hvad jeg skriver

"Hvis i vil sælge huset på et tidspunkt kommer der nok til at stå i tilstands rapporten at det er et selvbyggertag."

det er når de sælger huset:S

  • kommer også til at tænke på at hvis man beholder det gamle tag inden under det nye tag, vil det så fungere som en dampspær? 
  • vil men så kunne isolere oven på det uden det giver problemer?
  •  og hvad indholder det gamle tag? noget som ikke er sundt og som du ikke vil/må have  inden for? da det måske kan afgive nogle kemikalier fra sig?

alle disse ting ville jeg nok få en ekspert med på råd om, inden jeg startet på sådan et projekt.


MVH

       Manley


Et fladt tag bibeholdes under en gitterspær konstruktion? ? Hvor skal gitterspær gøres fast? hvor skal tagfoden være? og hvordan udluftes der over isolering? Jeg kunne nævne mange flere problemer med denne løsning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
manley skrev den 16-03-2018 23:10:18

Hej Je_ns

læs lige igen hvad jeg skriver

"Hvis i vil sælge huset på et tidspunkt kommer der nok til at stå i tilstands rapporten at det er et selvbyggertag."

det er når de sælger huset:S

  • MVH

       Manley


Mig bekendt står der ikke noget om selvbyg i tilstandsrapporten, men udelukkende om fejl og mangler.

Der er da en del flade paptage, der har fået gitterspær og andet tag over, men lige hvordan det er udført ved jeg ikke.

Men er udluftningen tilstrækkelig under det eksisterende tag, kan man vel godt isolere oven på paptaget ?

Mener da det er brugt, at ligge isolering ovenpå, det gamle paptag, og så tagpap ovenpå den nye isolering, så man bevare det flade tag, men man får isoleret

Men da helt sikkert en god ide, at rådføre sig med en ekspert, inden arbejdet udføres, så det kan blive udført korrekt. 


Vi prøver igen, i morgen --

Den sagkyndige, der udfærdiger tilstandsrapporten, skal forholde sig til ejendommens tilstand - ikke til hvem der har lavet det. Er det byggeteknisk og håndværksmæssigt udført korrekt, giver det ingen anmærkninger, selvom spærene er laver af en dameskrædder😀

Det er en udbredt misforståelse - især når vi snakker eleftersyn. Forsikringsselskaberne er fløjtende ligeglade med om elektriciteten er lavet at en autoriseret installatør - de forholder sig udelukkende til om installationen er udført korrekt.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Det sidste er da korrekt, men alligevel skal der afkrydses i tilstandsrapport 4-5 steder hvad ejeren oplyser omkring selvbyg eller håndværkere. Det gælder bl.a. el og vvs


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er helt korrekt, Erik.

Men det er lidt ligesom andre "tro- og loveerklæringer". Man appellerer til underskriverens samvittighed, men det kan ikke bruges til noget, med mindre der er bevis for, at underskriveren har været i ond tro. Og er tingene udført håndværksmæssigt korrekt, vil det aldrig kunne bevises. Så sådan en underskrift handler mere om moral end om håndværk.

Jeg havde faktisk selv problemet for et par år siden: jeg måtte i tilstandrapporten i overensstemmelse med sandhden skrive: 

"Dele af rørføringen i kælderbadeværelse er udført håndværksmæssigt korrekt, men af uautoriseret person" (det var mig selv, selvfølgelig😀).

Ved gennemgangen havde jeg fjernet den del af loftet, hvor alle pexsamlingerne var, så den sagkyndige kunne se det hele, og det gav ikke anledning til bemærkninger.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Jeg ville nok være bekymret, af brandtekniske hensyn - lige som når man ligger stålplader direkte ovenpå eternit.. der kan risikeres at der dannes en "eksplosionslomme"..
og nej - jeg har ikke andet end "almindelig sund fornuft" at have denne bekymring i - ingen lov eller andet skrift...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis