Udskiftning af kontakt

Hej med jer,

Jeg skal forsøge at beskrive så konkret som muligt min problem stilling.

I vores gang har vi en lampe der kan dæmpes, der er to kontakter i rummet som kan tænde for dette, kun den ene har en "dæmper". Dog er der noget som ikke virker med alt dette, da lampen har det med at tænde og slukke af sig selv, dette betyder at man nogen gange slet ikke kan tænde den.

Jeg har derfor valgt at købe en ny lampe, som ikke skal/kan dæmpes. Nu er mit spørgsmål så, kan jeg godt skifte selve kontakten med "dæmperen" så den blot virker som en almindelig kontakt, eller er der som regel andet lavet for at dette virker som man også skal gøre noget ved?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis dæmperen er i kontakten så skal det laves anderledes når det er uden dæmper. Men du skriver at du har skiftet lampe, det får mig til at spørge om hvilken system du havde, om dæmperen er i selve lampen. Om det endnu før dæmper var med korrespondance, (tændes 2 steder)

Med dæmper i kontakten er "den anden kontakt" med fjeder i knappen. Så modtager dæmperen et impuls for at skifte imellem tænd og sluk. 

Skal du have korrespondance uden dæmper skal der trækkes ekstra ledning i installationen, ( hvis den ikke allerede er der fordi det har virket tidligere. 

Så du må lige beskrive situationen som jeg skitserer ovenfor. Eventuel ved at skrue dæmper og afbryder løs, tag et par billeder, og lægge dem op her.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Dæmperen sidder i kontakten, billede herunder fra bagsiden af den.

Den anden kontakt har korrekt nok en fjeder i knappen, så det er som du siger med korrespondance. Ved lampe udtaget i loftet var brugt N og M1, så jeg ved ikke om det siger noget af betydning.

Der er to lampe udtag i gangen, så jeg har en ide om at det oprindeligt var uden dæmper og at dette er lavet, ikke så godt, af nogen før vi flyttede ind.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Så er der sikkert ledninger nok inde bagved. Det er ikke så tydelig på billedet. 

Men begge afbrydere skal være korrespondance, og det vil sige med 3 klemmer. Der skal så være en ledning fra P klemme i den ene afbryder til P klemme i den anden. I fuga serien er denne klemme mrk. rød. 

Fase (brun nede fra stikk. ) skal i begge ender i en af de andre klemmer. 

Ledning op til lamper ( M1 i lampeudtag) skal i begge ender til den sidste klemme. 

Ledningsfarver må du undersøge ved at skrue lampeudtag løs og se hvilken farve der sidder i M1 klemmen Og om den ar monteret ned til begge afbrydere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis