Loftemfang

Vi har snakket om at skulle have et loftemfang i vores køkken, da kogepladerne er ved en række vinduer, og vi ønsker ikke at ødelægge udsynet ud af vinduerne med en som hænger ned foran. 

Har kigget på denne model, er der nogle som har erfaringer med den? Jeg kan nærmest ikke finde noget på nettet omkring den. 

Drøbak by Jacobsen

https://www.koekken24.dk/by-jacobsen-dro90a-l08.html?___store=da&utm_source=google&utm_term=&utm_campaign=981644583&utm_medium=Search&gclid=EAIaIQobChMIsqWC5OnZ2QIVihobCh1G8wpWEAQYASABEgKaw_D_BwE

Hvordan bygges sådan en model egentlig ind i loften? Lige pt. har vi alm. gipsloft. 



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ikke noget om den konkrete model, men den er i hvert fald billig    For et par år siden monterede vi et Thermex loftemfang, som jeg fik pruttet ned i 7.000, fordi det var en udgået (demo)model. (Men ud fra den formodning, at jeg havde købt et premium-produkt, med en nypris på 14.000, vil jeg ikke sige, at jeg er imponeret. Tåbelig fjernbetjening og åndssvag placering af den infrarøde modtager, for eksempel. Til en nypris på 5.000 havde jeg nok været mere overbærende   ). 

Jeg brugte riiigtig lang tid på at finde en løsning, og hvis noget af det kan hjælpe dig, ville det bare være fedt   

Mht. til montering kan du enten skære ud i gipsen så emfanget kan skubbes op og være plant med loftet. Det er selvfølgelig den fede løsning. For mit vedkommende, i en gammel lejlighed, var det dog ikke noget, jeg turde binde an med, så jeg byggede en kasse i mdf til emfanget (en færdiglavet Thermex-model kostede over 1.000 kr.) og monterede emfanget i den. Så skal der kun være hul til aftrækket.

Vi har også gipsloft, men jeg turde ikke hænge emfanget op i det alene, så jeg skruede nogle lange skruer op i de gamle loftsbrædder oppe bag gipsen. 4 skruer i kassen (som bærer emfanget i 6 skruer) og yderligere 4 skruer oppe i bunden af selve emfanget (der var forboret huller til formålet). Det har aldrig rokket sig  

Jeg brugte også en masse krudt på at få ekstern motor på loftet. Det var det hele værd. På højeste niveau kan man stadig føre en almindelig samtale i køkkenet. På laveste niveau kan man næsten glemme, at emfanget er tændt. Fik at vide, at en typisk fejl var at montere motoren direkte på spær eller loftsbjælker, så vibrationerne fra motoren forplanter sig i bygningen, så jeg fandt nogle gummimuffer, der forhindrer det.

Et andet problem var at aftrækket til det fri kun var 120mm. og ikke kan udskiftes    Thermex, og alle andre jeg spurgte, sagde at der skulle mindst 140mm, gerne 160, for at emfanget virkede optimalt. Derfor var jeg meget påpasselig med at udtænke en placering af motoren, der bevirkede færrest mulige knæk og bøjninger på slangerne, da det åbenbart også er voldsomt hæmmende for emfangets effekt. Sidst fulgte jeg også en bemærkning om at motoren "er bedre til at suge end at puste" og montererede derfor motoren oppe under taget, lige under aftrækket til det fri (i stedet for den mere oplagte placering på loftets gulv).

På trods af de mange strabadser er vi utrolig glade for resultatet. Håber du kan bruge det til noget   

Det lyder som om det kan lade sig gøre at få loft emfang til at virke. Der skal bare så Forbandet meget sug til fordi afstanden er stor. Og derfor også store rør. 

Jeg har lavet flere emfang med ekstern motor, der har jeg ophængt motor delen i spær, men der er brugt de gummistropper man har i presenning på trailer.

Men ellers gode råd fra Martin O



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej ESA

Jeg er selv ved at vælge et loftemfang til mit nye køkken.

Fik du installeret Drøbak fra Køkken24? 

Har du noget godt / dårligt at sige om det?

Mvh

Morten

Ja den er købt og installeret. Den er sindsyg flot at se på da man slet ikke ligger mærke til den, larmer ikke særlig meget, giver godt lys.  

Sugeevne er jeg indtil videre godt tilfreds med, har ikke brugt den så meget her i sommer da den mest har stået på grillmad. 

Klart, det har også været super sommer.  Men lyder godt!
Hvilken motor har du valgt?
Havde du nogen tanker angående om det skulle være deres Nordkap eller denne model (Drøbak)?

Annonce

Mener det er den lille motor vi valgte, kiggede på hvor mange m2 de hver især var beregnet til og valgte derudfra. Kan ærlig talt ikke lige huske hvad forskellen er på de to modeller. Valgte den den vi synes var pæn og der kunne dække det behov vi ville få. 

Efter at have læst denne tråd, har jeg købt samme emfang. Også med den lille 1060 motor. Mit problem er bare at den ikke suger, men puster ind i køkkenet. Min første tanke var, at jeg havde vendt motoren forkert. Men det kan ikke lade sig gøre. Den ene ende er et "ande-næb" den anden er rund. Er der nogen der har en idé hvad der er galt?

Morpar skrev den 23-09-2018 13:26:12

Efter at have læst denne tråd, har jeg købt samme emfang. Også med den lille 1060 motor. Mit problem er bare at den ikke suger, men puster ind i køkkenet. Min første tanke var, at jeg havde vendt motoren forkert. Men det kan ikke lade sig gøre. Den ene ende er et "ande-næb" den anden er rund. Er der nogen der har en idé hvad der er galt?

 

Hej @Morpar. Fik du løst problemet med sugningens retning? Jeg står selv og skal til at købe ind til en identisk installation med samme motor.  

Mvh. Daniel

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis