Fugt/kuldebro/skimmel hjææælp

Hejsa. 

Da jeg ikke er håndværker, så har jeg virkelig brug for jeres hjælp. Jeg har kigget på en murmester villa fra 1910, som jeg måske vil købe. Jeg er dog meget bange for at det er usundt. Problemerne er følgende:

1. På vinduerne i gavlen på 1.sal, der er meget skinmel omkring vinduerne (vinduer er fra 2016). Det er formentlig en kuldebro, men er det til at få udbedret? Jeg er jo mildest talt slet ikke begejstret for skimmel indenfor i et relativt nyrenoveret hus. 


2. På ydermuren indtil køkkenet udenfor samt på væggen indtil badeværelset, der ses fugt ca 30-50 cm over jordhøjde. Der er kommet grønt mos på og noget af pudset skalder af. Kan det være opstigende fugt/skader eller? Hvordan kommer jeg det til livs? Kan jeg det og er det dyrt? Kan der være skjult skimmel bag køkkenskabet indenfor/inde i væggen? Tagrenden på denne side af huset har desuden manglet i ca 1 år  

Skal jeg bekymre mig eller kan det udbedres (indenfor et rimeligt budget)? Jeg overvejer at hyre en byggesagkyndig, men jeg ved ikke om det er penge ud af vinduet (7000kr) da skimmelproblemet er noget møg og han med det samme vil råde mig til ikke at købe det.

Vh. Hende der bare slet ikke ved noget om fugt i huse😆



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er altid en god idé at få "sin egen" sagkyndige til at gennemgå et hus, før man køber det. Men til en start kunne du se efter UN'er og K3'er i tilstandsrapporten.

Hvis tagvandet ikke er blevet ledt væk fra mur og fundament det sidste år, hvor der har været rigtig fugtigt, kan terrænnet være blevet rigtig vådt, og så kan der godt komme opstigende fugt. Til gengæld vil problemet også være nemt at løse: få sat en tagrende på og ledt tagvandet væk fra huset.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Hvis du ikke har noget "håndværksgen" gemt i dig - så lad være..  Det ligner en gang klamp...  OG hvis du på forhånd ved, at du vil blive frarådet at købe det - så har du jo nok ret..
Hvis et hus er til salg, og en lille ting som en tagrende ikke er lavet, og vinduerne ikke er monteret færdig - så er der nok mere, der er skjult - hvad siger tilstandsrapporten?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Sikke hurtige svar! Wow. 


Jeg er lidt i tvivl om det er den manglende tagrende, eller om det er opstigende fugt/noget andet, der er skyld i de fugtige områder med mos, Dan H. Det er der, jeg kommer lidt til kort. Det ville jo være super, såfremt det blot er grundet en manglende tagrende. Enig i den byggesagkyndige, men jeg ved ikke om huset er det værd eller om jeg unødigt panikker

Jeg har skam kigget i tilstandsrapporten. Den har en K2 vedr fugt i ydervæggen, men det er ikke udspecificeret. Huset har fået energimærkning C, da det er efterisoleret. Undrer mig bare over den vilde kuldebro ved de relativt nye vinduer på 1. Sal. Aner ikke om det er til at få udbedret for det er squ ikke sundt i længden. Så får jeg lidt samme følelse som dig, Natur, og er bange for at det er noget klamp. Ejer er også et firma, som har haft det udlejet og købte det på tvang, og har shinet det lidt op.

Overall-indtrykket er en dårligt vedligeholdt ejendom, med potentielle tikkende bomber, så mavefornemmelsen siger "don't", med mindre det afspejler sig kraftigt i prisen. 

Om prisreduktionen giver "luft"  til de nødvendige reparationer er der ingen andre end dig selv, der kan vurdere sammen med en fagmand, der kan give et kvalificeret bud på omfanget af reparationer.

Personligt ville jeg ikke binde an med sådan en ejendom.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Hej, - Som @Dan H skriver - hvis prisen giver luft til reparationer.. men i min optik skal det godt nok være meget.. Hvad postnummer taler vi om?  Det har jo meget at sige, om det overhovedet kan betale sig at putte penge i + hvor mange..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Endelig ser det ud til, at man på ét eller andet tidspunkt har lavet om på husets grundplan (den umotiverede trappesten). Det kommer der sjældent noget godt ud af.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

kan der være tale om at vinduerne bare et utætte?

Kan du se / få information omkring, om der er sat skumpakning mellem vindue og væg? Den skal sidde bag fugerne ( når du kigger på vinduet udenfor ). Der er Fuget mellem vindue og væg, ikke? 


Der kan også komme fugt sådan nogle steder hvis dem der har boet der før har været meget, meget dårlige til at lufte ud og derfor har haft høj luftfugtighed som så kondenserer på kolde overflader som bunden af vinduer. Det er heller ikke sikkert at det er specielt gode vinduer bare fordi de er nye. 


Du spørger om der kan komme skimmel bag køkkenskabe osv. Svaret er selvfølgelig ja. Men hvis huset er efterisoleret  ( Isolering i hvor hulmur ? ), som du skriver, så tror jeg ikke du skal være bange for det. Hvis der er utætheder i væggene eller i soklen, og der siver kold luft ind et sted og køler omkringværende bygningsdele ned, så er der næsten 100% skimmel pga den store kondensering du får i et fugtigt rum som et køkken. Men det er jo ok nemt at udbedre den slags. I mit hus har jeg ca 7.5 cm hulmur uden isolering, og der kommer ikke skimmel bag skabe.


Agnående fugten der siver op i Muren; der ville jeg have stor respekt. Ved du om der er lagt fugtspærrer ind mellem sokkel og mur? Hvornår er der efterisoleret? inden man sprøjter hulmursisolering ind, skal der altid undersøges om muren er tør nok indeni. Hvis der er lidt fugt, er det en dårlig ide at tilstoppe muligheden for luftcirkulation med isoleringsmateriale. fugtigt isoleringsmateriale isolere også meget dårligere end bare Luft.


BTW skal du være opmærksom på at fugten du ser på ydermuren udenfor fx badeværelset, godt kan komme indefra. Altså hvis det vådrum ikke er vandtæt. 


Er tilstedeværelsen er mos den eneste grund til at du tænker at der er fugtugt? Jeg er ikke sikker på det er korrekt at drage den konklusion. Hvis der var fugt i muren tror jeg da bestemt det havde stået som en k3 i tilstandsrapporten.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis