vedr. skifterelæ

Fjedrer et skifterelæ egentlig tilbage til udgangspunktet når strømmen til spolen afbrydes eller bliver den på sin position?

Hvis den fjedrer tilbage, kan man så få en udgave der forbliver i positionen?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan måske bruge et kip relæ, det skifter for hver impuls.

Eller lave selvhold med det ene sæt kontakter på relæet, så er relæet trukken indtil, du afbryder "hele" strømmen.

Så samme funktion som i et faldstrømsrelæ


Vi prøver igen, i morgen --

Man må svare ja til spørgsmålet, da et normalt relæ altid skifter tilbage når strømmen afbrydes til spolen. Som Je-ns skriver så kan man montere på en måde så den selv holder strøm på spolen efter at startknap er sluppet, men strømmen går væk når man trykker stopknap eller endestop. 

Man kan næsten ikke forestille sig en udgave der bliver i position,  (undtagen kiprelæ, tidsrelæ el.lign. ) hvordan skulle du så få den tilbage til start.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-03-2018 18:30:05

Man må svare ja til spørgsmålet, da et normalt relæ altid skifter tilbage når strømmen afbrydes til spolen. Som Je-ns skriver så kan man montere på en måde så den selv holder strøm på spolen efter at startknap er sluppet, men strømmen går væk når man trykker stopknap eller endestop. 

  

 Kunne man få dig til at tegne et eksempel? jeg har i tankerne at starte OG stoppe en motor vha en reed-kontakt, altså samme reed kontakt.

ev elmand skrev den 06-03-2018 18:30:05

Man kan næsten ikke forestille sig en udgave der bliver i position,  (undtagen kiprelæ, tidsrelæ el.lign. ) hvordan skulle du så få den tilbage til start.  

 Jeg forestiller mig at relæet skifter hver gang relæet får en styrespænding, men bliver der selv om styrespændingen forsvinder. Og sådan bliver den ved hver gang den får en styrespænding.... giver det mening?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Et kiprelæ stiller sig i den stilling den har når den får en impuls. Altså en kort tids spænding på spolen og den skifter til enten slukket eller tændt. Det er godt til lys, men ikke til motorer som jo gerne skulle stoppe når emnet når enden. 

Jeg skal forsøge igen men har ikke haft held til at uploade tegninger siden LDS blev moderniseret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når emnet når enden er det meningen at en magnet skal aktivere reed kontakten igen og slukke for motoren. Ærligt talt så er det ikke gennemtænkt, jeg prøver mig bare frem...

Det jeg egentlig gerne vil er at have en drejeomskifter til 3 modes.

Mode 1: Kør emnet til top.

Mode 2: Køre emnet til bund.

Mode 3: Skumringsrelæ som skifter mellem mode 1 og 2.

Jeg forestiller mig 2 magneter på emnet, som aktiverer samme reed kontakt som så starter og stopper mode 1 eller 2.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
ev elmand skrev den 06-03-2018 19:02:56

Jeg skal forsøge igen men har ikke haft held til at uploade tegninger siden LDS blev moderniseret.

 Prøv med Chrome... det bruger jeg og det virker

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er under alle omstændigheder nemmere med 1 magnet og 2 reed. Så kan du komme igang den anden vej, da det kun er den ene reed relæ der er påvirket af gangen. 

Og skumringsrelæ giver jo netop strøm hele tiden medens det er mørkt. så du har jo spænding til relæ ( lukke hønselem ) hele natten, og det stopper ved at reed 1 ( lige efter NO på relæ )afbryder til motor. 

Når det bliver lyst går skumringsrelæ off og relæ falder fra og giver så modsat strøm til motor, som igen stopper ved at reed 2 (lige efter relæ NC) afbryder motor.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tror jeg har tænkt 1 reed fra start, for ikke at have nogen synlig installation uden for PCB-boksen.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kunne du ikke skrive, hvad der skal styres og hvordan. Det er svært at lave en styring, når det ikke er defineret, hvad der skal styres og hvordan.


fase

Jeg tror vi stadig arbejder med en hønselem der skal gå automatisk ned når det er mørkt og op når det er lyst. Vi har tidligere været inde på 1 stk  2 polet omskifte relæ der kunne skifte plus og minus for hver sin retning. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis