Pudsning eller filtsning

Jeg har købt et murstenshus fra 1970 med gule mursten. Konen kunne godt tænke sig at komme af med de gule mursten. Jeg overvejer derfor om jeg skal igang med en pudsning eller filtsning af huset.


Hvad skal jeg vælge, og hvorfor? 


Der findes ikke for meget forberedelse!! 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til   
Nu er smag jo forskellig, så derfor finder du nok ikke den "rigtige" løsning her.
Filsning og pudsning har hvert sit udtryk, og det ene er ikke bedre eller dårlige end det andet, de er bare forskellige i udtrykket dit hus kommer til at fremstå i   

Så er der jo også farver at tænke på. Skal det males efterfølgende, eller vil du bruge indfarvet puds. Vil du kunne skimte de gule sten igennem filsningen, eller skal de dækkes så meget at det kun er strukturen du er ude efter?

Skal jeg sige min mening, så er et pudset hus flottere end et filset, da det efter min mening fremstår mere "rent".
Men tag fruen med på råd... efter udtrykket: Happy wife - happy life   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Velkommen på lds

Normalt filser man sådan et hus udvendigt. Men aftal med konen at det er hende der skal stå for maling af huset senere hen. For det medfører altid mere vedligeholdelse. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal altså virkelig hade de gule sten, før du filtser/pudser. En murstensfacade er nærmest vedligeholdelsesfri – det er en pudset facade bestemt ikke. Når det er sagt, så er en filtsning en mere overskuelig opgave end en regulær pudsning. Hvad der er pænest? Synes jeg engang har hørt en filtsning omtalt som en fattigmandspudsning.

Mange tak for velkomsten, og tak for svarene.

jeg selv synes at filtsning ser lækkert ud, da man stadig kan ane murstene igennem. Samtidig lader det til, at pudsning er med til isolere huset bedre - er det en dårlig skrøne?

Kan man filtse i andre farver end grå?


Der findes ikke for meget forberedelse!! 

Du skal også lige checke om murværket er ok. De gule hulsten har et notorisk dårligt rygte hvad angår frostskader. Og det bliver kun værre af blive pakket ind i en filsning. Så ville jeg måske nærmere anbefale isolering og netpuds. Men det er selvfølgelig også noget mere omfattende 


km

Huset virker som et rigtig solidt hus med fin isolering (energimærke C)

Så det er egentlig kun det æstetiske udtryk, der er på spil her, da murstene egentlig virker solide nok. 

Men filtsning kan faktisk skade murstene?  - er jeg lidt overrasket over. 


Der findes ikke for meget forberedelse!! 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også