Løsning på en evt. kuldebroer ved vindue

Jeg er ret sikker på at konstruktionen omkring vinduet er lavet som på mit billede. 

Jeg er ved at renovere, så der skal nyt vindue i. Indervæggene (gasbeton) bliver pudset op, og lavet murstensmønster. Jeg er i tvivl om hvordan jeg får lysningen lavet bedst. Tænker bare at den måde det er lavet på nu, må give en kuldebro? 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er selvfølgelig med på at man fuger osv. udvendigt. Det er mere hvordan jeg klarer det indvendigt... 

Det du tegner er ikke den normale måde det er lavet på. Det er normalt  gasbetonen der gik ud imod ydermuren. Så burde der være et stykke flamingo imellem yder og indermur på 20 - 30 mm. 

Skal du have vinduer ud ville det da være oplagt at få det lavet om, sådan at flamingo imellem yder og indermur sidder ud for vindues rammen. 

Jeg købte et nyt hus i 1974 hvor bygmesteren gik konkurs lige efter. I løbet af kort tid dannedes der mørke striber i tapet under gardiner.  Så det var oplagt en kulde bro. Jeg tog alle vinduer ud, savede i gasbeton så der blev plads til Flamingo. 

Det burde have været en garanti opgave men man kan som bekendt ikke hive hår af en skaldet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nej ved godt man ikke gør det sådan idag... Huset er fra 1963, så ved ikke om det var normalt dengang... Vinduet skal ud, men synes det er lige koldt nok endnu :-) 

Det jeg skriver var også normalt på det tidspunkt. Men derfor kan din jo sagtens være lavet som du tegner. Så de skal have den 1/2 mursten hugget væk. Og derefter så er der 2 muligheder 

enten at isolere helt ud, og så lave vindues inddækning af plade, f.eks. fibergips, krydsfiner eller andet plade materiale. Og så bør du bestille dit vindue med en fræset fals hele vejen rundt så pladen kan gå derind og sidde perfekt. 

eller du kan får den 1/2 sten hugget pænt af og lægge 30 mm flamingo strimmel og så lime et stykke multiplade på din siporex væg. Der spartles så efterfølgende og fuges indtil vindue. Og så skal der kun være fræset fals i vindue i nederkanten, så det kan modtage vinduesbundstykke.


Men prøv at bore et hul ind i muren i vindues hullet. Kommer der farvet støv ud efter siporex eller mursten. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

På det nye billede her, kan man se at mursten går ind til indervæg... Det gamle vindue er ca. 12cm tyk. Det nye vindue der skal i er ca. 15cm tyk. Det er jo oplagt at skære en rille imellem gasbeton og mursten. Men det er bare for langt inde, til at det nye vinduer kan dække det... 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

ELmand lyder kyndig, så lyt mere til ham end mig. Jeg tænkte bare, at grunden til at de har gjort som de har gjort, er, at de har brugt murstenen til at stabilisere letbetonen da de byggede. Så vær lige sikker på at det ikke påvirker konstruktionen, at fjerne murstenen. 

Du bør i så fald overveje, hvordan du binder indervæggen til ydervæggen. De ligner trods alt kun en 100mm letbeton.



Mvh Troels

 Der skal 35 mm polystyren mellem ydervæg og vinduesfals i bund og top skruer der plader på- husker ikke navnet, men ligner fibergips. der findes gode og energibesparende, kuldebrosdæmpende konstruktioner hos div fabrikanter- tjek nettet så følger der som regel principskitser med. Hvis du bruger løsninger til lavenergihuse bliver det ikke meget bedre- husk akuretesse det betaler sig i sidste ende- sjusk og unøjagtigheder giver træk og kuldenedfald.


BSN

Der kan jo godt være flamingo bag vinduesrammen, og så har man bare muret op i det der var lettest. Men du kan måske se fra siden af at mursten går helt igennem. 

Flamingo skal ligge ud for vinduesramme, altså imellem yderste og inderste vinduesfuge. 

Er de nye vinduer med en fræset not op langs siden ville jeg fuld isolere det og lave inddækning med fermacel, krydsfiner eller lign.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis  murfalsen er fuldmuret; dvs at yder- og indervæger sammenmuret , har du en solid kuldebro, du ikke ønsker- hvis huset er med inder-og ydervæg i sten, er det noget besværligt, der er klart bindere mellem yder og indervæg, men hvis huset er over 50 -60 år gammelt, er bindere ikke af rusfrit stål, men af galvaniseret, koldtformet jerntråd, hvilket bevirker at nogle er seriøst tæret, måske helt tæret bort på midten. Hvis du, forsøgsvist prøver at fjerne ét vindue, , bortskære falsen i en side og tjekker binderne, vil du blive klogere på 1. isoleringens udførelse og tilstand, samt 2. bindernes almene tilstand. hvis binderne er dårlige, har du et problem- de er der ikke for sjov, og for 50-60 år siden var der ikke regler for binderafstand- kun at antallet var passende, hvilket var overladt til individuel afgørelse.

jeg tænker at en fermacell, 15mm, fastskruet i noget af ydermur, samt i hele indermuren kan udgøre en korekt og fyldestgørende afstivning ifh. til murværkets stivhed. Kan sammen med skruerne limes. Tjek vinduets placering i ydermur iflg producentens anvisninger, tjek detail-tegninger fra udbydere af lavenergihuse, samt statens byggeforsknings institut; de har udgivet en masse småbøger på et højt teknisk niveau, samt udførlige skitser om de bedst mulige metoder/ udformninger af vinduesfalse ifh. til kuldebroer- yderdøre er stort set samme princip, bortset fra at yderdøre er væsentligt tungere og flytter meget mere vægt dvs giver et støre moment; at fastgørelsen skal være væsentligt mere solid- alt afhængig af dørens bredde og vægt af dørbladet. Dog én ting- det er en næsten en umulig opgave at gøre ældre huse sammenlignelige med moderne lavenergihuse, detaljeantallet af løsninger på kuldebroer/ linjetab bliver voldsomt. Vinduer, døre, ventilation samt den mulige isolering er de bedste indsatsområder, med størst økonomisk og umiddelbar gevinst.

MVH BSN- det er muligt jeg er skråsikker på visse felter, men jeg har beskæftiget mifg med proff byggeri i teori samt praksis i over 35 år og har set de værste og bedste resultater af mere eller mindre vellykkede forsøg-MVH BSN


BSN

Jeg glemte lige- flamingoen anbringes mellem inder og ydervæg som en del af falsen, såleses at kuldebroen afbrydes af flamingoen- en kuldebro forståes som en uhindret varmeledning gennem materialer uden reel og væsentlig termisk isolering feks en muret fals. I dag er gasbeton helt utilstrækkeligt som kuldebroshindring- prøv f.eks at sammenligne lambdaværdi mellem gasbeton- mange salgsnavne og flamingo- ligeledes mange salgsnavne, og du vil tydeligt se forskellen. der findes en publikation DS 418- ny udg, som er en anvisnig på korrekt beregning og behandling af termisk isolering af bygninger- lovgrundlaget. God fornøjelse.


BSN
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også