Lejer uden indboforsikring

Hej jeg har væretilgode så uheldig at der opstod brand i en gryde med olie.emhætten manglede skjoldet så kondensvand dryppede ned i gryden og der gik brand i køkkenet på kort tid.jeg var ikke forsikret.jeg er blevet opkrævet Ca 12.000 kr af udlejer .han siger jeg skal betale hans selvrisiko som jeg har nægtet og nu skal jeg i retten for det.er der nogen der med 100 procent ved hvad reglerne er .jeg mener ikke at jeg skal betale hans selvrisiko.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Synes det lyder sandsynligt, du skal dække de skader du selv har forårsaget, og vel heldigt for dig du kun skal dække selvrisikoen.


Vi prøver igen, i morgen --

Du skriver at skjoldet på emhætten manglede. Har du taget den af, eller er det en mangel ved emhætten, som udlejer har forsømt at udbedre. Hvis det forholder sig sådan, ville jeg vende det om og sige, at udlejer har forsømt at vedligeholde udstyret og så kan du måske slippe for at betale selvrisikoen. Er du sikker på at selvrisikoen er på 12.000 kr. Det ville jeg se dokumentation for. At du ingen indboforsikring har er dumt. Tænk hvis dine ejendele var brændt, så havde du stået med håret i postkassen.

Hvis det kan bevises, at du har handlet uforsvarligt, kommer du nok til at betale ved kasse 1. Men det skal bevises af udlejer. I dagens Danmark er det ikke et spørgsmål, om du har begået forbrydelsen, men om det kan bevises.


fase

Enig, hvis udlejer har forsømt eller der er defekte installationer er det hans problem, som udgangspunkt er det udlejeren, der har pligten til at foretage indvendig vedligeholdelse.  

Tak for jeres svar.og jeg har ikke selv taget skjoldet af .det manglede og udlejer havde sagt at det nok skulle blive sat op men det nåede det ikke at blive.

Det er da et argument i retten. Men ellers som du har hørt så er det med stor risiko nåd man undlader attagne indbo forsikring. 

Jeg kender naturligvis ikke din økonomi eller dine vaner. Men det koster faktisk ikke ret mange gange cafe besøg årlig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Det er vel ikke emhættens skyld, at der gik ild i gryden? Den hænger du på, og det havde su også gjort selvom du selv havde en forsikring. Selvrisiko er selvrisiko.


 

Det kunne jo være at selvrisiko på privat indbo ligger meget lavere. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
uldal skrev den 06-03-2018 15:04:18

Det er vel ikke emhættens skyld, at der gik ild i gryden? Den hænger du på, og det havde su også gjort selvom du selv havde en forsikring. Selvrisiko er selvrisiko.

 Ret beset er det vel netop den defekte emhættes (og udlejers) skyld at der gik ild i gryden med olie, pga. udlejers sløseri. Så lejer skal da ikke hænges op på kravet om at dække udlejers selvrisiko.  

det kan ikke være netop, da du havde gryden med olie under emhætten, at den dryppede kondens ned. det må have dryppet under anden form for madlavning. altså var du godt klar over, at du accepterede at anvende en defekt emhætte, og selvfølgelig var du klar over følgerne af vand i varm olie.


 

Jeg vil sige, at medmindre lejer er flyttet ind. d.1/3 - så burde lejer have været bevidst om kondens.. MEN hvis udlejer er blevet gjort opmærksom på forholdende (som det jo lyder til) og har forsømt at udbedre det - så er det nok et diskussions spørgsmål i retten.. at lejer så burde have ladet være med, at koge varm olie, på grund af farlige forhold - det er så noget andet... (desværre er almindelid sund fornuft efterhånden ikke eksisterende..)

Men om jeg forstår, at man undlader forsikringer?? som @uldal skriver er det ikke mange caffelatte der skal spares, for at have sine forsikringer i orden..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis