Skifte blødgøringsanlæg på Siemens opvasker

Hej

Jeg har en Siemens SN65T054EU/52 med 5 år på bagen.
Vi har gennem et stykke tid bemærket en hinde på vores service , nærmest som fint pulver. 

Samtidig har vi bemærket at den ikke har spurgt efter salt i over et år.

Min konklusion efter en google søgning er derfor, at blødgøringsanlægget må være tilstoppet.


I første omgang har jeg taget siden af maskinen, og målt alle spoler igennem til magnetventilerne. De måler mellem 1,9 og 2,3kOhm - så det tænker jeg er ok! 

Derfor vil jeg indkøbe og skifte selve blødgøringsdelen 

Er der nogen der ved hvordan jeg nemmest kommer ind til den? 

Her er billede af selve enheden, monteret i bunden af maskinen:

Og her er af siden af maskinen:




 Mvh Thomas

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du søger på afkalkning af Bosch, Siemens kan du finde mange tråde, der omhandler dit problem 


susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


psmertz skrev den 06-03-2018 19:45:14

Hvis du søger på afkalkning af Bosch, Siemens kan du finde mange tråde, der omhandler dit problem 

 Hej - jeg har ikke fundet en eneste video der viser, hvordan jeg kommer ind og får hele anlægget ud fra bunden. 

Har du evt. et link?

(Aflaklning er ikke løsningen - blødgøringsanlægget er defekt, så det kan ikke skulle efter med kalkfrit vand)


 Mvh Thomas

Jeg har skiftet blødgøringsanlægget.
Men nu undre jeg mig lidt igen. Saltbeholderen forbliver tom - ja i bedste fald, så er saltet vædet lidt op. Men der står slet ikke vand i beholderen som normalt.

Spørgsmålet er så om man selv skal toppe med vand, når man skifter på en brugt maskine. Er det en sekvens der er lagt ind i nye maskiner, at de selv fylder beholderen?


 Mvh Thomas

Blødgøringsanlægget er hele "plastic-pladen", der sidder i venstre side. Det er ofte kanalerne i dette, der snasker til.

Jeg har selv haft vort ude på vor Siemens og renset det, hvorefter den virkede nogenlunde OK igen. Men efter vel 1/2 til et helt år begyndte den igen, med at lave samme hinde som du omtaler. Glas og service bliver nærmest ru.

Jeg prøvede mange ting, ændre saltdosering, ændre dosing af afspændingsmiddel, rense beholderen til afspændingsmiddel, bruge andre tabs osv. Nogen gange hjalp det for en tid, men problemet vendte altid tilbage.

Endte med at skifte maskinen ud her for 2 måneder siden. Vor maskine var 9 år gl. men det startede nok da den var ca. 7 år.

henrikh29 skrev den 08-03-2018 18:48:48

Blødgøringsanlægget er hele "plastic-pladen", der sidder i venstre side. Det er ofte kanalerne i dette, der snasker til.

Jeg har selv haft vort ude på vor Siemens og renset det, hvorefter den virkede nogenlunde OK igen. Men efter vel 1/2 til et helt år begyndte den igen, med at lave samme hinde som du omtaler. Glas og service bliver nærmest ru.

Jeg prøvede mange ting, ændre saltdosering, ændre dosing af afspændingsmiddel, rense beholderen til afspændingsmiddel, bruge andre tabs osv. Nogen gange hjalp det for en tid, men problemet vendte altid tilbage.

Endte med at skifte maskinen ud her for 2 måneder siden. Vor maskine var 9 år gl. men det startede nok da den var ca. 7 år.

 Hej Henrik

Selve blødgøringsanlægget er beholderen med resin kugler og saltkammer. Det er deri afkalkningen af vandet, samt regenerering sker.

Jeg fandt ud af, at ved et servicebesøg for længe siden, har man flashet ny software i maskinen. Det har uheldigvis slettet indstillingen for vandets hårdhed, hvorved anlægget har været koblet helt fra. Resultatet er desværre at det er fuldstændig blokket op med kalk, fordi der aldrig er lavet en regenerering. 

Derfor er nyt monteret.


 Mvh Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis