Elmotor "født" uden blæsevinge

Har længe ledt efter en 700 o/m motor, og faldt så over nogle på DBA, som havde nogle år på bagen, men ganske ubrugte, som sælger havde redet fra skrotcontaineren, han nævnte de var fra noget ventilation. Jeg købte nogle stykker, de var utrolig billige. 

Havde så blæserskjoldet afmonteret og ret overraskende var der ikke noget blæserhjul, kun en lille hvis plastring som så fin og original ud, der er indbygget klikson i viklingerne.

Er det normalt der ikke er blæservinge i motorer til ventilation? Den har vel så fået køling fra ventilatoren.

 ( ikke at jeg klantre sælger)

Der står Cool air på typepladen, eller den fra et frysehus eller lignende ?

Her et billede med den originale lille hvide "blæser" og foran en blæsevinge fra en tilsvarende ABB motor, så den store vinge kom på.


 


Vi prøver igen, i morgen --
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I lidt større ventilationsanlæg (industri), sidder motoren ofte i selve luftstrømmen. Vil tro at det er årsagen til den manglende ventilatorvinge.


Søren O

Motoren sidder også i luftstrømmen ved alle de genvindingsanlæg jeg kender. Det drejer sig også om kanalventilatorer. Så den del der går tabt til varme i motoren kommer jo til gode i huset. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja det må være noget i den retning, havde bare aldrig set en motor uden kølevinge.

Skal bruge den sammen med en frekvensomformer, så måske en extern blæser til køling, ville være et bedre valg, til drift under 50 Hz.


Vi prøver igen, i morgen --

Det kommer an på belastningen, så prøv at sætte en standard kølevinge på og se om det ikke virker. Endelig er klixonen vel ført ud, så du kan sætte den ind i styringen til motoren.


fase

Ja klikson er ført ud i klemmekassen, der står den slår fra ved 150 gr. c. lyder det ikke lidt højt ? Eller bliver der hurtigt varmt i selve viklingerne ??

Men da en oplagt mulighed at gøre brug af klikson, jo ret nemt at koble på VLTéns styrestrøm.

Er det for øvrigt til at købe en løs kølevinge ??


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Ja 150 gr. er ok., så du kobler bare Klixonen ind i stopkredsen på VLTen. Vingen kan du købe løs f.eks hos en elektromekaniker.


fase

Fremmedventilator bør på ved lave hastigheder, høj belastning eller lang køretid. Og de originale koster som regel meget. Men en elektronik blæser på 230 v og så monteret på 1 fase og stjerne punkt kan ofte køre. Men nu er din motor kun 0,2 kw, så det er nok mere sikkert at føre nulleder med til denne ventilator. 

Hvis du kører nogenlunde stærk med motor kan egen vinge virke. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Står der ikke 2,2kW ?


fase

Jo det gør der da vist når man får set ordentlig efter, så kan den sagtens trække en lille ventilator med stjernepunkt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jo det er en 2,2 kw...

Nu prøver jeg med den "store" blæsevinge, motoren sidder på en metalfræser, som jeg sjældent bruger i længere tid af gangen, men kobler klikson ind i serie med nødstoppet, som i forvejen bryder en kreds i styrestrømen til VLT (Danfoss vlt 2800)

Jeg har forskellige blæsere i 150 x 150 mm, vistnok fra frekvensomformere eller lignende, så muligheden er der da. (har både nogle 24 volt og nogle 230 volt)


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis