Røgrør i eksisterende skorsten?

En tanke har stejfet mig. Jeg ejer et A-hus fra 70erne hvor der er bygget en åben muret pejs og skorsten på 1. Sal.

Jeg kunne godt tænke mig en brændeovn i stueplan. Kan man føre et rør op i igennem etageadskillelse og i den murede skorsten? Selvfølgelig blænde den åbne pejs af... Skorstenen er ikke gennemgående. 

Har snakket med 2 forskellige skorstensfejere og fået forskelligt svar. Så ville høre om der var nogen der havde en idé, måske fra det virkelige liv... På sigt skal der en pejseindsats i på 1. Sal... Tak Klaus


Huset købt - renovering påbegyndt.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er naturligvis nogle afstandskrav til træ f.eks. Bruger du en stålskorsten til at gå igennem etageadskillelse vil denne være mærket med de afstandskrav der er gældende for den. 

Så bliver problematikken jo om der må tilsluttes 2 ildsteder til samme skorsten. 

Min søn købte hus, for mange år siden. Der havde tidligere ejer stillet en lille brændeovn op ved siden af en åben pejs og tilsluttet i skorsten lige over denne pejs. Det havde skorstensfejer påtalt flere gange men der var ikke sket noget. 

Jeg mødte så fejer på mit arbejde og han kendte godt familieforholdene. Han bad mig om at få det ordnet, for som han sagde:" Det er unge mennesker med små børn der er flyttet ind, og jeg vil gerne have min nattesøvn tilbage" 

Det der kan ske er at man fyrer i brændeovn, men bruger den åbne pejs til brænde, gamle aviser eller andet. Der kan så komme en glød op i røgrør som ikke kan stige op i skorsten. Den falder ned i aviserne og så har vi balladen. 

Vi fik naturligvis muret bund i skorstenen over den åbne pejs, og sat renselåge i som der skal være.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det burde der ikke være noget der hindre dig i og kunne lave, forudsat du overholder alle regler til brandkrav osv. 

Det er din egen skorstensfejer der skal godkende skorsten og brændeovnen(e)s opsætning, så du bør nok høre i egen interesse hvad han har at sige om projektet.

Måske du burde udarbejde en tegning over hvad du agter at lave, det kan sikkert gøre vejen for dig lettere.

Var det mig, ville jeg udskifte ønsket om en "pejseindsats på sigt" med en brændeovn, da den højst sandsynligt har en større virkningsgrad og samtidig er betydeligt billigere i anskaffelse. 

Nærmere kan jeg ikke komme uden en tegning.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis