Installationskabler og bøjningsradius?

Jeg har nogle værelser, hvor der skal lægges strøm ind. Det skal skjules i nogle fodlister, hvori der kommer til at side nogle opus 66 tripel panelstikkontakter.

Fodlisterne er i virkeligheden nogle kabelkanaler på 20x20 mm. (https://www.harald-nyborg.dk/p8608/kabelkanal-20x20-mm-2-m-hvid).

Nu er jeg så ved at kigge på installationskabler (3g1,5 mm2), og er i den forbindelse stødt på begrebet "bøjningsradius".

Skal det forstås på den måde, at et kabel, der er 8 mm tykt (diameter), og som har en bøjningsradius på 10x kablets diameter kun kan bøjes i en radius af minimum 8cm? Så kan jeg jo aldrig få bøjet kablet i en 90 graders vinkel i en kun 2 cm bred kanal ??? Eller har jeg misforstået noget?

Mvh Berit

Ps. Jeg vil selv sætte "fodpaneler" og stikkontakt-underlagene op. Der kommer en autoriseret elektriker og lægger kablet :-)

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Enig. Glem alt om kabelkanaler fra HN som fodpaneler. Køb fodpaneler, der er lavet til at skjule kabler. Lidt Google søgning finder dem billigere fx her https://www.wattoo.dk/fodpanel-sl-2...gJgavD_BwE

Alternativt, så køb alm. Fodpaneler og få en tømrer/handyman til at fræse en rille på bagsiden til at skjule kablet i. I indvendige 90-graders hjørner kan hjørnet måske blødes ud, ved at hugge lidt i væggen bag fodlisten. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg kan se i NKT lommebog at det er som du skriver 10 x D men under montage og under forudsætning af at det ikke rettes op igen så er det 8 x D Det er en tabel der gælder flerleder installation - højspændingskabler m.m.  

Jeg synes at huske i gamle dage var det 5 x D men jeg har nu ofte bøjet en 3 - 5 x 1,5 noget skarpere i sådan en plastkanal, uden at det har gået synlig ud over levetid. 

Men ellers enig at det er meget pænere med de rigtige forliste kanaler. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for den hurtige respons herinde :-)

Det er rigtigt, at det er pænere med rigtige plastikfodlister i stedet for kanaler. Men løser det virkelig problemet med indvendige hjørner? Jeg synes, at de indvendige hjørner ser lige så 90 graders "rette/skarpe" ud, som ved kabelkanalerne (?). Og bredden er stadig kun 20 mm.

Det med at fræse en rille i et fodpanel i træ, er desværre ikke en mulighed. Det skal være af plastik, da der tidligere har været problemer med fugt.

God idé at fræse lidt ind i væggen i de indvendige hjørner! Så bliver kabelkanalen bare brudt dér, men det er vel ok...

Jeg har allerede købt kabelkanalerne, så jeg kører lige lidt videre i den tanke, at de stadig kan bruges: Kan jeg bare trække de 3 ledere/ledninger "løst" i stedet for i et samlet kabel? Er det mon lovligt nok, at de kun ligger i en kabelkanal?


Nej, du kan ikke nøjes med at trække løse ledere i  kanalen, fordi det kræver, at låget kun kan åbnes ved brug af værktøj, hvilket ikke er tilfældet i dit tilfælde. Du må få dine kanaler byttet til de ovennævnte fodlister. Din metode nærmer sig i betænkelig grad fusk.


fase
Annonce

Ja, så går det jo ikke med løse ledere. Det havde ellers været en nem løsning :-)

Jeg har da mange gange bøjet et stærksstrømskabel meget brat , især når man fisker hen over lofter og ned i lampesteder eller vægge , eller når man lavede synlig kabelinstallation rundt i et værelse oven på fodpanelet .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det ville da absolut være den nemmeste løsning! For det kan jo sagtens bøjes ret skarpt.

Hvad er egentlig grunden til, at man ikke må gøre det???

Det er noget, fabrikanten har bestemt.


fase

Du kan også forsigtigt afisolere 2-3 cm af kablet(ikke ledningerne) der hvor det skal bøjes, så kan du bøje i 90 grader uden problemer.

Hvis du gør det, er det en god ide at spænde kablet fast før og efter bøjningen for en sikkerheds skyld.


 

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis