Isolering af krybekælder

I mit hus fra 1955 er der halv kælder/halv krybekælder.

I ingen af dem er der indtrængende fugt og de er knastørre - jeg holder en temperatur på 18-19 grader i kælderen, og her svinger fugtigheden mellem 60 pct. om sommeren og 40 om vinteren.

I krybekælderen ligger der kun de oprindelige 50 mm isolering, og i rummene over er der temmelig fodkoldt, så jeg kunne vældig godt tænke mig at isolere yderligere med f.eks. 100 mm mineraluld - naturligvis med dampspærre.

Der er de nødvendige ventilationsriste, og disse vil selvfølgelig ikke blive dækket af den nye isolering.

Men jeg er neurotisk bange for fugt - hvordan kan jeg på forhånd sikre mig, at isoleringen ikke ikke nedsætter dugpunktet, så jeg begynder at få kondens i krybekældere?


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan du ikke sikre dig helt, men jo mere du isolerer jo mere ventilation kræves der i krybekælderen.

Hvis du vælger at efterisolere, så afslut med en hård batts ned mod krybekælderen, da den virker som vindspærre.

Ja der er mange tiltag der kan udføres, men den bedste løsning er at ændre konstruktionen til en terrændækskonstruktion (evt. en løsning uden beton)

Kunne en plan være:

1. Fordoble ventilationsarealet, efterisolere, overvåge fuglighedsprocenten i trækonstruktionen og krydse fingre?

2. Hvis der viser sig problemer: etablere mekanisk ventilation - evt. med åbning ind til den fulde kælder?

Og endelig: etablere varme i krybekælderen. Da jeg for nogle år siden satte radiatorer op i kælderen, så der altid er de nævnte 18-19 grader, var det overraskende lidt varmeforbruget steg. Endelig bør den nye isolering vel kunne opveje det ekstra forbrug - projektet handler for mig ikke så meget om besparelse som om komfort (altså fodkulden og trækken i stuerne).


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Jeg ved godt det er lidt ældre tråd, men står lidt med samme dilemma. Så er nysgerrig på hvad det endte med   
Projektet løb ud i sandet - bøvlet samt risikoen for kondens i krybekælderen gjorde, at cost/benefit analysen sagde at jeg skulle lade være.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis