Spørgsmål om stålbjælke

Er der nogen der kan fortælle mig om hvad der er stærkest.

50x100 mm UNP eller 100x100 H-EB?

Jeg har på nuværende tidspunkt en limtræsbjælke som hviler oven på en 50x100 mm UNP bjælke over et murhul/dørkarm. Nu vil jeg gerne fjerne den tilstødende væg i den ene side, og spændet bliver derfor i stedet for de 90 cm (som er murhul/døråbning) nu 230 cm hvor den nye bjælke vil hvile på en ny væg. Spørgsmålet er så om jeg kan bruge en 100x100 mm H-EB som erstatning?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det siger sig selv at HE-B 100 er stærkere end UNP 100. Ret nøjagtig 2 gange stærkere (modstandsmomentet). HE-B er også væsentlig tungere.


Søren O

Limtræsbjælken kommer vel ikke til at ligge midt på den nye HEB 100, ligesom det har betydning hvad der ellers hviler på den. Hvis den lagde midt på den gamle UNP 100 så vil det jo være 45 cmfra den ene ende.  Ligeledes er det jo væsentlig at vide hvor meget tryk der kommer fra limtræsbjælken. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nej limtræsbjælken vil hvile samme sted, som vist på nedenstående illustration

Illustration før:

                                                     TRÆ  
                                        ______UNP 100________
YDERMUR==========   DØRHUL 90 cm   ======
                                                         

Illustration efter:
                                                    TRÆ
                ______________________HEB 100________
YDERMUR               NYT HUL 220 cm              ======

Har du en afstand fra dørhul i højre side. Og har du nogle oplysninger om limtræs bjælke. 

Men ellers sådan som jeg ser det så er det en kompleks sitiuation, som du bliver nødt til at have en ingenuør til at se på og beregne. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

 Muren fortsætter på højre side af dørhullet flere meter, har bare ikke tegnet det med.

Vi taler forbi hinanden, murens længde har ikke nogen betydning. Det er afstanden ind til der hvor limtræsbjælke ligger an på din UNP 100 der har betydning. Det har du ikke oplyst endnu. Der er meget forskel på om den ligger an 20 cm fra eller 80 cm fra enden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis