Opgravning af kloakrør til samletank i sommerhus

Hej med, jeg har et sommerhus i Sverige hvortil der er en samletank.

Nu har jeg så haft en fyr ude med kikkert der kan se der er tilbageløb (bakfall) efter 12 meter og i resten af røret, hvor langt det  er ved jeg så ikke, men det kan ikke være mange meter. Min plan er så nu selv at grave det rør op og ændre hældningen, er det et idiotisk projekt som jeg bør få en entrepenør til at gøre istedet? Jeg tænker; hvor svært kan det være? Det er noget med at der skal være en 2% hældning i røret. Det må være en rod eller en muldvarp eller noget i den stil der har ændret hældingen. Hvad siger I?

vh og pft

Mads

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender ikke reglerne i Sverige, men umiddelbart ville jeg ikke have betænkeligheder med selv at grave op. Du skal have fat inet vaterpas, gerne på 2,0 m og med en "klods" sat fast under den ene ende. Ved et fald på 2% skal klodsen være 2 cm høj pr. m. Hvis dit vaterpas er 2 m lang, skal "klodsen" være 4 cm. høj.

Søren O

Hej Søren, tak for dit svar. Det lyder fornuftigt, det var også min plan med vaterpasset og godt råd med klodsen. Den eneste frygt jeg har, er at rørene er af beton og derved formodentligt sværere at håndtere end plast..

Du kommer vel ikke i karambolage med grundfjeldet ?

Var det mig ville jeg bruge plastrør, hvor der bliver gravet op..

Vi prøver igen, i morgen --

Hej Je_ns nej det håber jeg ikke, jeg formoder at de rør der er lagt, er lagt ovenpå grundfjeldet og at der derved ikke er nogen risiko. Mener du at jeg skal erstatte de eksisterende rør med plastic?

Når du nu har gravet op, så ville det da være lidt tåbeligt kke at opgradere hvis det er gamle rør. Her et vist meget billigt priseksempel på kr. 69,00 for 3 meter 110 mm PVC

Er der rødder der kan kravle ind i samlinger på de gamle rør, så kommer det da igen hvis du ikke forbedre det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce

Ja der hvor du graver op, ville jeg skifte til plast rør...

Vi prøver igen, i morgen --

Hej begge, tak for jeres svar, ok så må jeg formode at jeg kan koble plast til beton uden videre problemer? Jeg er totalt novice men helt frisk på selv at klare ærterne!

Nu kender jeg jo ikke situationen, men du skal jo være sikker på, at der er plads til at ændre hældningen, så det passer med hvor rørene er tilsluttet.

Som Orla Nautrup anfører, skal du være sikker på at faldet kan blive 2%, så du ikke lander under (eller over) indløbet til din tank. Det kan du klare ved at grave hele strækningen op og lægge rørene på en gang. At skifte rørene ud med plastrør er en god ide fordi samlingerne er mere tætte mod indtrængen af rødder.

fase

Du kan skifte det hele, men man kan også få en beton/plast overgang. Hvilken kommer jo an på dimensionen. Men mon ikke den lokale pindhandel " eller hvad det hedder hinsidan" har det på lager, så du kan komme videre med det samme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis