isolering mellem gulve

Hej.

Jeg har lige et spørgsmål til dette altid hjælpfulde forum.

Jeg har hævet gulve i et rum 45 mm med reglar og så en 22mm spånplade ovenpå. Så er det jo nærliggende at udfylde hulrummet mellem gulvene med 45 mm rockwool for at støjdæmpe og for ikke at opvarme det unødigt. Jeg vil høre om der er nogen, som ser et problem i dette?

Ekstra oplysninger: Det eksisterende gulv er et fyrtrægulv med 150 mm isolering under.

På forhånd tak.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hvad er der under det eksisterende gulv?

Det er et gulv på strøer med 150mm isloreing og plast imod et beton underlag. Det er meget fint under ud nogle tegn på fugt eller andet.

45 eller 50 mm isolering der vil kun gavne dig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Tak, det var også min tanke.

Hvis der er tale om et uisoleret betonklaplag med en fugtspærre ovenpå, må der i princippet kun være 50 -75 mm isolering ovenpå, så grænsen kan allerede være overskredet.

Jeg har udbedret flere store svampeskader i min tid (udskiftning af hele gulvkonstruktionen m.m.), hvor der er blevet efterisoleret som der ønskes her.

Annonce

Hej Orla.

Jeg er ikke helt inde i din tanke gang, men den orginale opbygning er som følger (ifht tegninger fra udbygningen i 1994). 10 cm kapillærbyrdendelag, 10cm beton, fugtspær, 150 mm rockwool, 22 mm fyrtrægulv på strøer. Der på har jeg lagt 45mm reglar for at hæve gulvet, da det er lavere end resten af huset. Så er spørgsmålet om noget problem i at udfylde hulrummet mellem reglarene med 45 mm rockwool?

Mvh Michael 

Din konstruktionsopbygning er som jeg frygtede, og du er så åbenbart heldig med at det ikke er gået galt (endnu).

Forklaringen er lidt vanskelig, men det er sådan at din indvendige fugt vil kondensere på oversiden af fugtspærren, når der isoleres, og jo mere du isolerer, jo koldere bliver fugtspærren og derved mere kondensdannelse.

Er det ikke et uløseligt dilemma?

Altså at fugtspærren forhindrer opstigende fugt, men at den samtidig - fordi den sidder på den kolde side - genererer kondens. Pest eller kolera?

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Ifht det uløste dilemma, så er det også sådan jeg har tænkt over det og til sidst besluttede at skrive her.

Jeg har studeret byggetegningen nærmere og det ser mere ud til at der er en fugtspær under betonlaget. Og lige som note, så er strøerne opklodset på mursten.

Og der er ret god ventilation, det kunne jeg mærke da jeg lukkede de tidligere radiatorrør.

Hvis isoleringen ligger ovenpå betonen, skal der absolut ikke være nogen form for ventilation i konstruktionen, da isoleringen således ingen værdi har.

Hvis fugtspærren ligger under betonen er den erfaringsmæssigt perforeret og har en ringe funktion.

Jeg må nok melde pas med hensyn til konstruktionen, hvis der ligger en perforeret fugtspærre under betonen.

Hvis isoleringen er hævet op mellem strøerne, med en ventilationsspalte mellem beton og isolering, er det en hel anden sag?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis