Vred emhætte

Hej

Jeg er flyttet i et hus sammen med en vistnok lidt ældre emhætte, der brokker sig konstant og banker højlydt selv i let vind, hvilket ikke er så fedt med et åbent køkken.

Jeg er lidt på bar bund med hvad der skal til for at fixe det nogenlunde billigt, og jeg er ikke nogen gør det selv ørn, så det kommer nok til at involvere en håndværker.

Når jeg googler kan jeg se at det kan være noget med et kontraspjæld, men jeg er ikke klar over om det er en del, der normalt sidder inde i emhætten eller noget ekstra man kan montere.

Nu har jeg ikke selv brug for en emhætte, men der skal være en i boligen, så jeg savner et forslag til, hvad der ville kunne løse problemet. Er en mulig løsning at skifte den til en billig ny? Eller skal der monteres noget ekstra. Alternativt?

Mvh


Hej Jeg er flyttet i et hus sammen med en vistnok... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak, jeg er blevet meget klogere af Jeres svar!

Der er ganske rigtigt et par skruer i sideskabene som ser ud til at ramme krydderi hylden

Med hensyn til fugt, så lufter jeg ud 2-3 gange om dagen med gennemtræk i ca. 10 minutter.  Ikke bare pga fugt, som jeg dog synes er et omvendt problem for mig med tørhed om vinteren, men også radon skal der udluftes for.  Men jeg bruger aldrig komfuret – hverken ovn eller kogeplader, og varmer kun mad i mikroovn i 4 minutter.

Nu har jeg foreløbig puttet noget bagepapir under lågen og venter spændt på om der kommer mere banken i dag. Ellers forstår jeg at det er krydderihylde og evt. de to andre skruer der skal ”forskes” i.

Og hvis jeg ikke kan fixe det selv nu, så er jeg meget klogere og ved hvad jeg i givet fald skal bede en håndværker om at gøre.

Når du så kommer ind til kontraventil, så ville jeg tage den af, og så få den lille naturlige ventilation i din lejlighed. Eller holde de 2 klapper oprejst med en kontorclips eller tøjklemme. Så slipper du for "den vrede emhætte"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu gik jeg videre og fik kryderihylden ud, og tror godt jeg kan se hvad problemet er.


Slangen er fastgjort til en plastic "cylinder" med et spændebånd, hvilket vel skulle være ok, men plasticcylinderen er tapet fast til taget af emhætten og er måske det som klaprer. Ved ikke hvordan jeg skal sætte det bedre fast end med tape, men måske noget vat imellem så det kan bevæge sig uden at larme.

Det var jo ikke så svært alligevel selv om  "jeg er ikke nogen gør det selv ørn"

Jeg er stadig af den overbevisning at det er kontraspjældet. Den sidder lige under "tragten" så tag denne af og kig på det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ha ha. Og du har ret. Det er et plastic spjæld, der også kan give lyd. Måske det vil være stort varme tab at sætte det i lodret position. Måske noget blødt tape kan forsøges i første omgange for at prøve at få den til at lukke uden at give ret meget lyd. Jeg tror jeg giver den anden lidt acrylfuge. Det kan vel ikke skade noget.

Annonce

Husk at give lyd hvis du finder en vej der giver succes, så kan andre bruge dit svar i fremtiden

Ok. Det virker perfekt med vat under tragten + lidt tape. Man hører ikke længere lyden af hård plastic skure og banke mod emhætten. 

Dejligt at høre Godt du fandt en nem løsning d af det.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis