Hvad skal jeg gøre med mine gamle gips og spånpladevægge

Hej alle,

Min kone og jeg har netop købt et ældre murstenshus fra 1922 og der skal laves en del :) 

For at holde omkostninger lidt nede vil vi gerne gøre en del selv. Er lige nu igang med at fjerne tapet på 1. sal. Bag tapetet har vi funder spånplade (under taget) og gips på gavlene. 

Ift. hvad søren vi nu skal gøre, er der dukket et par spørgsmål op? 

  1. vi er begge meste til en ensartet spartel-overflade men kan man overhovedet spartle ovenpå gips og spånplade? og hvis man kan, skal der så stadig filt eller væv under?
  2. og er det dumt ikke at bruge filt/væv for at undgå sprækker på sigt? 
  3. burde vi fjerne gipsen på endevæggen for at se hvordan muren "har det" og så pudse direkte ovenpå muren bagefter?

Beklager meget hvis ovenstående spørgsmål er lidt til begynder-siden. 

mvh. Jeppe

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds

En af reglerne her på lds er at "der findes ikke dumme spørgsmål" Men det kommer jeres ikke i nærheden af. 

Man kan sagtens spartle direkte på både gips og spånplade.

I skal kigge på de oprindelige beklædninger, når i får tapet af, og se om der er revner i samlinger. Hvis der ikke er det så har det fungeret godt, og der kan behandles på vægge som i ønsker. 

Er der udbredte revner så kan det være en fordel med noget væv til at forstærke.

Men ellers er det jo nok mere et spørgsmål om isolering. Hvis der kun er isoleret med 50 - 100 mm oppe under taget ville jeg nok have taget spånplader ned og så efterisolere -dampspærre og ny gipsplader. Men det er jo åbenbart ikke den vej i går for så ville det være spilt at tage tapet af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Spånplader kan være noget hø at få pænt med filt, uden at pladesamlingerne vil kunne ses. Jeg ville opsætte et lag gips ovenpå og så armeringstape i samlingerne, samt spartling og opsætning af filt. Så slipper I også for at skulle flå tapetet af!

Jeg har selv lige været samme tur igennem med vores nykøbte Johan Christensen hus, hvor alle vægge enten var spånplade eller cellotex. Det var tydeligt at ane pladesanlingerne bag tapetet og så forfærdeligt ud!

Med som elmand skriver, burde I overveje at få tjekket isoleringstykkelsen og evt. Få mere isolering i skråvæggene, samt tæt dampspærre. Jeg kan dog se, at en tykkere væg, kan give pladsproblemer omkring øverste hjørne af vinduet. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvis I har ork til det, ville jeg flå spånpladerne ned og skifte dem med gips. Det hjælper på brandfaren og uddunstningen af formaldehyd. Og i et hus fra 1922 vil det måske være interessant at se hvordan understrygningen har det. Og så ville jeg isolere gavlen med f.eks. 50 mm. Der er sikkert en masse kuldebroer i en mur fra 1922.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Mange tak for alle jeres svar - det er en kæmpe hjælp!

Efter at have læst jeres forslag og fordi min kone har en drøm om at vi åbner op til kip overvejer vi nu følgende:

1. at fjerne al spånplade, sørge for at der tilstrækkelig isolering under taget og intakt dampspærre.  I stedet for spånpladerne sætter vi gips op. Kan vi nøjes med alm. gips eller bør vi vælge fibergips?

2. På gavl-muren er der lige nu klistret gips-plader fast (åbenbart noget man gjorde) - dem vil vi ligeledes skifte ud. Muren er hulmursisoleret af flere omgang - mener I at vi bør overveje yderligere isolering af muren?

3. Når/hvis vi åbner til kip har vi læst os til at det vigtigste er at vi forlænger isloering og dampspærre - vi er ikke bange for udfordringer men er åbning til kip et projekt almindelige mennesker bør kaste sig ud i?

Vores væsentligste argument for at komme af med spånpladerne er brandfaren og ønsket om en pæn og jævn overfalde. Pladerne blev sat op for 20 år siden så vi regner med at formaldehyden er afdampet ... mener I at det er en overreaktion at tage spånpladerne ned? .. i stedet for blot at sætte gips uden på?

Igen, mange tak for jeres tid!




Formaldehyd er sikkert dunstet af om der overhovedet har været noget. Og med gips uden på, er spånplader lige så gode som alt andet m.h.t. brand. 

Så det gælder en vurdering af dampspærre, isolering m.m. 

Når i piller loftet ned, får i jo fat i kanten og kan se lidt til dampspærre materiale og kvalitet. Det er dog altid svært omkring de gennemgående hanebånd. 

At lukke op til kip er da en ganske god lavdetselv opgave. bortset fra nogle elektriske installationer der nok skal justeres lidt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeres hus ligner et jeg købte for mange år siden - et fra 1880..knap 100kvm i grundplan.  det var "sat i stand" i 70'erne :-(

Jeg rev alt i overetagen ud/ned (inkl. gulvet) - og lavede det hele fra bunden i min fritid..
det var faktisk ikke så slemt.. og wow - det kostede lige pludseelig ingenting, at fyre huset op bagefter.. :-)

- så det fik en rigtig god vurdering, da det blev solgt for få år siden - for selvfølgelig dokumenterer man jo sit fine arbejde.. (det skal siges, at jeg er håndværker - men ikke indenfor byggefag - men har da lavet lidt af hvert) - men hvor er det nemmere at lave ordentligt, hvis man ikke skal lappe på tidligere fejl..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også