Elradiator

Hej,

Jeg har for nyligt købt mig en ejerlejlighed på 1 sal, i en ældre bygning fra 1938. Lejligheden er ganske fin, men synes jeg er begyndt her i vintertiden at have lagt mærke til lejligheden er rimelig kold, selvom radiatoren kører for fuld skrue. Jeg synes at have kigget på vinduerne og har udskiftet tætningslisterne så godt som muligt og synes ikke det trækker ind, men det virker som om det er ovre fra vinduerne hvor det er koldt. Radiatoren står ikke under vindueskarmen, men ved døren lige når man går ind i lejligheden, altså længst væk fra vinduet faktisk. Jeg har selv ikke det store problem med kulden, jeg tager bare et ekstra lag tøj på, men nogle af mine gæster/venner har også lagt mærke til det.. Jeg tænkte om det ville hjælpe hvis man købte en elradiator og sætte den under vinduet? Har efter lang tid googlet mig frem til det nok er kuldefald? Jeg ved ikke så meget om det, det er derfor jeg spørger herinde.. Jeg har kun tænkt mig at bruge den når jeg har gæster hvilket ofte kun er i weekenderne, så den vil ikke blive brugt særlig meget, men vil gerne have muligheden for at kunne varme stuen godt op.. Vil sådan en kunne hjælpe på det? 


Tak på forhånd.

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det vil helt klart give bedre komfort at placere en (el)radiator under dit vindue. Selv moderne vinduer giver kuldenedfald når solen ikke varmer.


Søren O

Ja det vil hjælpe. At have radiatoren i den ene ende af rummet og vinduet i den anden skaber en uhensigtsmæssig cirkulation af kold og varm luft. Det er derfor radiatorer normalt placeres under vinduerne således at luftstrømmene modvirker hinanden. 


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

El varme er dyrt , jeg ville nok lave nogle forsatsvinduer i plexiglas og så bruge dem i den kolde tid..................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Tak for svar alle sammen!

Tror det må blive sådan en el radiator så, kan se jeg kan købe nogle smarte nogle til under 2000.. Jeg kan se den "længste" el-radiator jeg kan finde er cirka 145 cm bred og 18 cm høj.. Den kommer ikke til at dække hele vinduets bredde, men vil det have en betydning? og noget af den vil så komme til at stå bagved en sofa hvis den skal være i "midten" af vinduet.


Karl smart, jeg er ikke lige så handy, så det har jeg ingen anelse om hvordan jeg skulle begynde på det

Der er glarmestere som laver forsatsvinduer , hvis du ikke har termoruder i dine vinduer så var det nok på tide at få dem skiftet .................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Du skal slet ikke have en tadiator der er så stor. Se på specifikationerne. Og den må ALDRIG være tildækket ellerbag en sofa. Du risikerer at blive kremeret før tid.


 

Når for fanden, jeg troede jo længere den var jo bedre dækkede den kuldenedfaldet.. den kan selvfølgelig også monteres ved siden af sofaen, så den dækker det halve bredde af vinduet  

Du skal se på radiatorens specifikationer. Den skal sikkert sættes til en stikkontakt så det skal være 230 V. Og så vil 800 - 1000 W nok være det maksimale. Det er muligt at mindre kan bruges, men skal du kun bruge den "kortvarig" så er det godt med lidt power så den kan varme op hurtigt. En 1000 W elradiator bruger 1 kWh i timen hvis termostat ikke slår fra. Altså maksimalt ca. 2,50 kr. i timen.

Forsøg på udregning af faktisk pris: Du har den kun tændt lidt før og når der er gæster. Det kan så være 12 timer i alt. Skal vi så skønne at den slår til og fra ca. 1/2 delen af tiden så koster det dig ca. 2,50 kr x 12 timer x 0,5 =   15,00 kroner ekstra på strømregning for sådan en aften med gæster her i vintertiden. Det er vist det man må "regne med".

"kremeret før tid" Jeg ved godt man siger at overdrivelse fremmer forståelsen, men nogen gange er fakta heller ikke af vejen. 

Du kan godt sætte den bag sofaen, bare der er 15-20 cm afstand og luften kan cirkulere op ved vinduet. Du må ikke lægge noget på din el-radiator såsom håndklæder el.lign.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Og husk lige at tænde den op første gang uden at der er udsigt til gæster. De lugter fælt de første 5 minutter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis