230 volt på jord

Jeg er ny i dette forum, men har fulgt lidt med på sidelinjen i forbindelse med renovering af mit badeværelse. 

Jeg har lidt forstand på el, men har ikke nogen uddannelse inden for det. 

Jeg har fået monteret et lampeudtag af en elektriker på mit badeværelse. 

I dag skulle jeg så have trukket strøm fra det lampeudtag og til en spejlskab, og opdager at polsøgeren lyser, når jeg måler på jordklemmen (L). Af ren nysgerrighed måler jeg så med et voltmeter for at finde ud af hvor meget spænding der er på jordklemmen. 

Mellem nul N og L er der 233 volt, mellem L og M1 er der 193 volt, når kontakten er slukket, og 0 volt når kontakten er tændt. 

Mellem N og M1 er der 0 volt, når kontakten er slukket og 233 volt, når kontakten er tændt. 

Der er ingen jord i lejligheden (på tavlen) og jorden er heller ikke nullet.

Umiddelbart mener jeg det er forkert, men vil gerne hører jeres mening om det. 

På forhånd tak. 

Med venlig hilsen

CBJ

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Dine måle resultater lyder lidt vilde. Måler du på lampeudtaget, og er spejlskabet tilsluttet?
For mig lyder det som en blanding af krybestrøm og "tilbage kobling" via en drosselspole/trafo (gætter på der enten er lystofrør eller LED) i spejlet.

Prøv at pille spejlet fra og mål direkte på lampeudtaget.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Mange tak for den hurtige tilbagemelding. 

Spejlet er ikke sat til endnu. Jeg ville ikke til at brænde lyset på spejlet af, hvis der er noget galt. 

Målingen er direkte på lampeudtaget. 

På M1 er der monteret led spots. Kan det være dem der er inde og drille.

På badeværelset er der monteret en fugtstyret ventilator. Da du skriver trafo, kom jeg til at tænke på om det er ventilatoren. Der er en mulighed for at afbryde ventilatoren, men resultatet er det samme.

klemmen der er mærket L er ikke jord , L står for  Live, og det er din fase der er der,så passer dine målinger , og du skriver selv at der ikke er jord i lejligheden ,så hvordan kan du måle på noget der ikke er der ?


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Så begynder det at hænge sammen. 

Det der er sket er at elektrikeren har dækket jordklemmen af. Han skiftede godt nok nogle stikkontakter da han fandt ud af, at der ikke var jord i lejligheden, og han heller ikke måtte nulle installationen.  Jeg har så ikke været opmærksom på, at jordklemmen i lampeudtaget også var dækket af. 

Mange tak for svarene. 

Alle dine målinger passer, og L er som sagt fase.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis