Opmuret mur

Hej,

Jeg skal have bygget en tilbygning til en hestestald, og er i tvivl om opbygningen af muren.
Jeg vil gerne bruge mursten, da det passer til den generelle stil, men jeg er i tvivl om jeg kan øjes med en enkelt-mur? Eller er det nødvendigt med en dobbelt-mur? Hvis dette er tilfældet, kan jeg så bruge leca-blokke som indermur?

Muren skal cirka være 3.5m høj.  

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dobbeltmur er fint, og du kan fint bruge Lecablokke som bagmur.

fase

Mange tak for svar. 

Nu skal bygningen ikke isoleres, så kan jeg nøjes med en enkelt-mur af mursten? Eller bliver det for ustabilt? 

Som ydermur ville jeg lave det som dobbeltmur. Du skal vel have tag på udbygningen.

fase

Ja det skal der. 

Så kan jeg vel godt bare vandskure lecablokkene indefra og bruge dem som indermur samtidig? 

Du kan godt bruge en enkeltstens mur med forstærkning. Det kommer dog an på flere ting. Der er naturligvis højden at tage hensyn til.  men også længden. 

En enkeltstens mur kan forstærkes ved at man for hver ca. 2 m bygger den op som dobbelt mur på et lille stykke. Udefra ligner det glat mur hele vejen, men indenfor ser det ud som en søjle for hver 2m.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce

JA okay! 

Det lyder lidt besværligt. Tror det er bedst med en dobbeltmur. 

Jeg foretrækker også dobbeltmuren. Et alternativ til Eriks "murstenssøjle" kunne du f.eks. opsætte nogle stålsøjler IP 100. Der findes nogle specielle murbindere som kan fæstnes til den type stålprofiler.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis