Fyrrum

Hejsa 😊 

Jeg er i gang med at lave nyt fyrrum.

Men hvad er reglerne for vĂŠge Osv.

Hvordan skal en letvĂŠg vĂŠre?

MĂ„ man bygge vĂŠgen ind mod skorsten.

MĂ„ der vĂŠre et lag trĂŠ og et lag gips 



100% klamp

4 svar
 FÞlg trÄden
Annonce
Annonce
Annonce

du er inde pÄ noget, afstand til brÊndbare materialer til f.eks. en skorsten er omfattet af regler - i vÊrste fald kan du risikere at din forsikring ikke dÊkker i tilfÊlde af brÊnd.

respekt afstand afstand til brÊndbare materialer afhÊnger mig bekendt af skorstenens typegodkendelse/montage vejledning - her vil der klart fremgÄ hvilken afstand som skal overholdes.

har du ikke eller ved du ikke hvilken type af skorsten som der er tale om kender jeg ikke regler, men du kan mÄske skÊve til tilsvarende opbyggede skorstene - hvis det er en muret, afhÊnger respekt afstanden mig bekendt kraftigt af om der er tale om en dobbelt konstruktion eller ej.

du kan evt. vÊlge at bygge vÊgges skellet op med stÄl profiler frem for med trÊ lÊgter, de er vist ikke sÄ meget dyre - det er i hverfald ofte brugt i ny byggeri og det skyldes vel at det er billigere at arbejde med..?

Skorstensfejer har sĂ„dan en underlig status. Han skal naturligvis rense skorstene med de intervaller der er gĂŠldende, men samtidig har han bĂ„de en kontrollerende og en rĂ„dgivende funktion. AltsĂ„ er det hm der skal godkende men der ydes og rĂ„dgivning (som regel gratis) 

Og det jeg kender til vil de meget hellere rĂ„dgive end kassere noget der ikke er lovligt, nĂ„r jeg et par gange har haft fat i ham her, sĂ„ er han der nĂŠsten inden der er ringet af.  Hva faen det er da meget skĂžnnere at komme og snakke end det er at gĂ„ pĂ„ taget idet her vejr. SĂ„ det er lige fĂžr du gĂžr ham en tjeneste. 

Jeg mener ikke murede skorstene mĂ„ dĂŠkkes pĂ„ mere end 2 sider. Det skal vĂŠre muligt at inspicere for revner. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for jeres indlĂŠg 

Super 👍👍👍


100% klamp

 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og fÄ fordele



Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis