Graveringsmaskine erfaring

Hej

Jeg overvejer at købe en graveringsmaskine til gravering i træ, metal og plast bl.a., og her vil jeg gerne købe en som er forholdsvis billig, men selvfølgelig ok kvalitet.

Jeg vil så hører om nogen af jer har erfaring med ligende produkter som dem der er links af her:

https://www.verkter.dk/graveringsverktoy-dremel-290-engraver-hobby.html?gclid=EAIaIQobChMIjtGWg6XO2QIV7TLTCh1fWQ8kEAQYBCABEgJeT_D_BwE

https://www.elfadistrelec.dk/da/graveringsmaskine-proxxon-gg-12-28635/p/18071112?channel=b2c&price_gs=495&wt_mc=dk.cse.gshop.da.-&source=googleps&ext_cid=shgooaqdkda-na&pup_e=1&pup_cid=35939&pup_id=18071112&gclid=EAIaIQobChMIjtGWg6XO2QIV7TLTCh1fWQ8kEAQYBSABEgKIRfD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.slojd-detaljer.dk/sortiment/trae-metalslojd/elvaerktoj/ovrigt-elvaerktoj/gravorpenne-0923?gclid=EAIaIQobChMI_ZWu5KXO2QIVFhIbCh1slAAJEAYYBCABEgIVQPD_BwE

Ved godt dette er vidt forskellige prisklasser og kvalitet, men det er mere for at vise et billede af hvad jeg sigter efter.

C.M.J.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Helt klart Proxon eller lignende. Dremel er for klodset og ligger ikke godt i hånden, og den med batterier kommer du ikke langtt med.

Til gravering skal maskinen være slank og let, helst som en tuschpen, eller kan du ikke bruge din finmotorik rigtigt.

Allerbedst er en KaVo Mikromotor med håndstykke(r), men de koster mange penge (medmindre du kan finde en tandlægepraksis der er gået fallit/bliver opløst).

Mange tak for feedback! Det vil jeg lige se lidt mere på. Tak for hjælpen!

C.M.J.

Ja den virker da klart noget slankere, må lige prøv at finde nogle specs på de to og sammenligne. Men uanset hvad, mange tak for hjælpen! 

C.M.J.

Tror du meget hurtigt bliver træt af den med bøjelig aksel, da akslen hele tiden arbejder imod dine bevægelser. 

Jeg købte for en del år siden en værktøjskuffert med en tilsvarende 230 volts maskine, med trinløs hastighed, i Aldi eller Lidl for ingen penge. Den har både boret, filet, skåret og graveret i mangt og meget gennem årene, faktisk så meget det har været nødvendigt at købe en masse ekstra skærende/slibende værktøj til maskinen, hvilket samme butikker også har leveret gennem årene til ingen penge. 

Problemet med de leverandører er desværre at man skal købe ind i den eller de få uger det ligger ude i forretningerne, hvilket typisk sker 2-4 gange årligt.    

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Rigtigt set, Leif. Det gælder stort set for alle "no name" produkter at det er kortvarige slagtilbud. Jeg har derfor vænnet mig af med at købe sådan noget, og holder mig til mærkevarerne. Dem kan jeg få hele året, og jeg kan altid få reservedele og tilbehør.

Mht. flexdrevet: den en blødere end man tror, men det lønner sig selvfølgelig at have den i hånden hos en forhandler først, så man har et indtryk. Min erfaring er, at den lavere vægt af fræsehovedet rigeligt opvejer det lidt stivere kabel.

God jagt

Bent Andersen skrev den 03-03-2018 13:33:38

Rigtigt set, Leif. Det gælder stort set for alle "no name" produkter at det er kortvarige slagtilbud. Jeg har derfor vænnet mig af med at købe sådan noget, og holder mig til mærkevarerne. Dem kan jeg få hele året, og jeg kan altid få reservedele og tilbehør.

Mht. flexdrevet: den en blødere end man tror, men det lønner sig selvfølgelig at have den i hånden hos en forhandler først, så man har et indtryk. Min erfaring er, at den lavere vægt af fræsehovedet rigeligt opvejer det lidt stivere kabel.

God jagt

Nja, det kniber vist med synet Bent. Spørger vil have en billig maskine af en ok kvalitet. Den mulighed har jeg faktisk givet en opskrift på.   

Jeg kan kun sige at de (få) små flexdrev jeg har stiftet bekendtskab med, alle har været for stive til jeg vil bryde mig om at bruge det til en håndholdt gravering. De kan da bruges til at bore et hul eller noget slibearbejde, omend man ligeså godt kan bruge maskinen direkte i stedet. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

"Nja, det kniber vist med synet Bent. Spørger vil have en billig maskine af en ok kvalitet. Den mulighed har jeg faktisk givet en opskrift på."

Jeg forstår ikke hvad der skulle være galt med mit syn. Mener du læsning?

Og "køb den i Aldi eller Lidl" er virkelig en storslået opskrift. Super konstruktivt!

Suk.

Kan godt høre at jeg muligvis lige skal finde en forhandler med fysisk butik i området, da jeg jo lige skal se forskellen mellem flex og stiv kabel. Det vigtigste er jo i hvert fald bare at den kan gravere  

C.M.J.
chjes94 skrev den 04-03-2018 08:42:19

Kan godt høre at jeg muligvis lige skal finde en forhandler med fysisk butik i området, da jeg jo lige skal se forskellen mellem flex og stiv kabel. Det vigtigste er jo i hvert fald bare at den kan gravere  

Ja, det er helt sikkert ingen dårlig ide. XL BYG forhandler Proxxon og har et par forretninger nede i dit pastorat, men om de lige har den del på lager ved jeg ikke.

Pøj pøj med valget. 

Mvh. Leif.

Onliner:
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis