Frosne eller tilstoppede vandrør?

Jeg opdagede her til morgen at der intet vand var i cisteren på vores væghængte toilet på overetagen. Dog vand i både vandhane og bruser!. Koldtvands rørerne er trukket ved siden af hinanden, i blå pex rør, hele vejen fra kælder og op til overetagen. Huset er hulmursisoleret, godt opvarmet osv.

Min første indskydelse er at det næsten ikke kan være frossen da de andre i såfald også burde være frosne, og huset burde være isolereret godt nok til der ikke kommer frost ind nogle steder. 

- Men, nu har jeg været i gang med at pille lidt ved det, har taget tilløbs slangen af og der kommer forsat ikke en dråbe vand igennem. 

Er der nogen der ud fra billederne kan lure et sted der typisk ville kalke til?

På enden af studsen hvor pexslangen løber på, og der er fingergevind, sidder der en skrue for enden, den har jeg prøvet både at skrue helt ud og helt ind - Uden forskel.

Det skal til historien nævnes at vi har bidt mærke i dårligt vandtryk i cisteren igennem længere tid. 

På det sidste billede er der faktisk tændt 100% for hanen mens jeg holder slangen. 

Jeg opdagede her til morgen at der intet vand var... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er en østvendt ydervæg røret ligger i kan det godt være frost der er problemet , minus 8 -10 C og en frisk til hård vind afkøler ydervæggen med noget der ligner minus 20 C .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Et alternativ til kompressoren kunne være en støvsuger som puster (varm) luft. Det bliver dog nødvendigt at tætne mellem støvsugerrør og dine slanger med "gaffatape" eller lignende. Du kan også suge med støvsugeren, men så giver støvsugeren ikke noget "varmetilskud".

Pas på med at varme for hårdt på pex-røret, det tåler ikke mere end 60-90o.


Søren O

Fin ide med støvsugeren, man kunne jo så sætte en varmeovn/blæser i den modsatte ende (helst i den frosne) så kan støvsugeren labbe det varme luft til sig.


Vi prøver igen, i morgen --

Så langt så godt. Jeg fyrede godt op for gulvvarmen i går, så der var dejligt lunt på badeværelset i dag. Åbnede svagt for begge de varme haner, og så tappede jeg en støvsuger på røret. Det hylede og skreg som en hel grisestald i små 2 minutter, og så begyndte der pludselig ellers at komme vand i cisteren. Succes!!

Desværre var glæden kort, for kan nu konstatere at kummen løber en smule. Tænker at det er alt min rumsteren der har løsrevet en masse skidt og snavs der nu ligger nede ved pakningen i bunden. Den har fået en flaske eddike og et par solide spsk. citron syre nu, Så må vi se om en times tid om tingene har forbedret sig.

Hvis ikke det forbedre sig kommer der muligvis en ny tråd fra mig, men i alle tilfælde så siger jeg ihvertfald tak for hjælpen til jer alle

Og så var den prut slået, det hele virker nu . Toilettet får et ekstra træk et par gange dagligt ind til frosten stiller af, og så ved jeg hvad der skal gøres næste gang.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis