Kontraventil i emhætte udtag

Hej LDS,

Jeg har gennem længere tid haft problemer træk ned gennem emhætten når det blæser meget og det har sku været en kold fornøjelse gennem vinteren og særligt de sidste par dage....;(

Jeg fik skilt emhætten ad i går aftes og kunne konstatere at der sidder en kontraventil mellem emætten og udtaget (flexrøret), men selve konstruktionen gjorde at der sagtens kunne komme masser af luft gennem den (dvs. udefra og ind).

 

Nu er spørgsmålet om jeg bør sætte en kontraventil (og gerne en mere tæt en af slagsen) ind i røret oppe i muren (f.eks. den her: link) eller jeg i stedet for bør sætte den her på udenfor (link) hvor det pt. sidder den her (link).

På forhånd tak;)

Mvh. Henrik

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kontraventilen på emhætten skal bare virke! Er den defekt eller er det en konstruktionsfejl?



Den ser ikke defekt ud, men der var flere "huller" i ventil-klapperne som en del af dens oprindelige kontruktion. Den ligner lidt den her: link .

Emhætten er en Thermex DECOR 601v.

Mvh Henrik

Hej Erik,

Ja, den udvendige jeg har linket til var bare en jeg faldt over under min søgning efter en mulig løsning. Jeg ved dog ikke om den vil hjælpe (alene) da vinden næsten altid blæser vinkelret ind på husmuren hvor udtaget sidder og dermed måske alligevel vil blive presset ind igennem risten selvom der er en storm-dut på;(

Mvh Henrik

Ja tag den fra Lindab, den er meget bedre end de gennemhullede fra fabrikken. Monter den så du har så lidt slange indvendigt i boligen efter ventilen, da du så ikke får et koldt rør indendøre. Det trækker nemlig også, og kan give kondens. En isoleret slange vil heller ikke gøre skade.


Elektronikteknikeren
Annonce

Så dvs. at jeg propper den her (link) ind i røret i muren (og husker selvfgølgelig at vende den den rigtige vej) og så evt. et isoleret rør af en slags ned til selve emhætten?

Mvh Henrik

Nysgerrig (har lidt det samme problem som spørgeren): hvorfor er den fra Lindab bedre end Thermex? De ser da bortset fra materialet nogenlunde ens ud for mig.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Hej Dan,

Jeg har i går fået sat en ny flex-slange (160 mm) på mellem udtaget/studsen i væggen og kontra-spjældet i emhætten (den gamle var revnet flere steder) og tætnet det eksisterende kontra-spjæld med små stykker af en 2-3 mm skumgummi "liste" (sådan en med lim på en af siderne som jeg købte i meter-mål i Silvan), og min umiddelbare fornæmmelse var at det på denne måde er blevet helt tæt på trods af blæst i går aftes, men nu må jeg se næste gang der kommer meget vind. Hvis problemet viser sig ikke at være løst, vil mit næste forsøg være at sætte en rist på udenfor med "storm-kappe" som f.eks. denne her ( link ).

Mvh Henrik

Stormhætter findes også billigere hvis dette kunne være interessant. Formen bliver dog lidt anderledes


http://www.biltema.dk/da/Byggeri/VVS/Ventilation/Ventilationsrist/Ventilationsgitter-studstilslutning-stormhatte-2000040071/


Det kunne være spændende at prøve om sådan en stormhætte giver mere modstand og dermed mere støj fra emhætten.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis