teknisk dokumentation ombygning

Hejsa,

hvilke teknisk dokumentation skal kommunen have ved inddragelse af stald til beboelse - og hvordan laver vi den dokumentation? er det som tegn og fortæl, kommer de ud og godkender eller hvordan forgår det?? 


Tak :-)

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du tager kontakt til din lokale tekniske forvaltning og spørger dem.

Så får du det helt korrekte svar.


Men generelt skal de jo have plantegninger for før og efter, snit gennem konstruktionen. Energiberegninger for ombygningen, da den skal leve op til de nye regler. Kloak tegninger osv.

Du skal dokumenterer at du ikke vil overskrider bebyggelses procenten, at du holder dig indenfor bygge linnierne, højdegrænseplan og andre evt restriktioner, fx skovbyggelinier, strandbyggelinier afstand til vej osv.


MVH Njord

Hej 

alt det har de jo set da vi fik byggetilladelsen - der fik de plantegninger og facade tegninger.

der er ikke lavet ny kloark og varmeforsygningen er den sammen som i resten af huset..

jeg har kun inddraget 60 kvm af min stald til beboelse og min grund er 7500kvm så jeg satser ikke på at byggeprocenten bliver et problem. 

andre ting jeg skal være opmærksom på inden jeg færdigmelder mit byggeri?

Hvis du har fået en byggetilladelse og har fulgt den og de krav der evt er stillet til fx trykprøver osv.

Så er det bare at færdig melde byggeriet.

Det burde ikke kunne give nogen problemer.


MVH Njord

Hej.

Vi har lige fået byggetilladelse til et drivhus. I den står følgende: 

 Betingelser  Du skal gennem Byg og Miljø indsende meddelelse om påbegyndelse, inden arbejdet påbegyndes.  Du skal gennem Byg og Miljø indsende færdigmelding.  Du skal gennem Byg og Miljø indsende ’Erklæring om teknisk dokumentation’ sammen med den tekniske dokumentation (se eksempler herpå i Bygningsreglementets bilag 5), så vi modtager det senest samtidig med færdigmeldingen.  Du skal sortere og bortskaffe dit byggeaffald efter gældende regler. Se www.vesthimmerland.dk eller www.renovest.dk.  Hvis du finder spor af fortidsminder, skal du straks standse arbejdet og kontakte Vesthimmerlands Museum jf. Museumslovens §§ 25-27. Museet kan kontaktes på telefon 98 62 35 77,
Jeg har ikke endnu fået set i bygningsrelementet bilag 5, men det kan åbenbart ses der. Umiddelbart vil jeg tro at det er dukomentation for at el vand kloak er udført af autoriserede håndværkere. Men har som sagt ikke tjekket det endnu. Havde også tænkt at spørge her. Så blev interesseret da floridor kom med samme spørgsmål.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hej Floridoor.

Jeg har søgt lidt mere angående teknissk dokumentation. Fandt dette :

https://www.kk.dk/sites/default/fil...r_2017.pdf

jeg fundere stadig over hvad det indebære angående et drivhus.

Og det undre mig at bygningsrelementet bilag5 tilsyneladende kun omhandler brandsikring. Så fandt ikke nogen særlig relevant eksempel.



Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce

Nederst i det du har link til er der en lang række eksempler. Men jeg tror det er et standard skema der dækker over alle typer byggeri. Så der er mange punkter der ikke er aktuelle ved drivhus og andre ved inddragelse af stald til beboelse. 

Eksempler på dokumentation vedr. tekniske forhold: 

Tegningsmateriale, som viser niveaufri adgang 

Tegningsmateriale der viser eventuel lydisolering mod nabo 

Tegningsmateriale der viser bygningens tæthed mod jord 

Dokumentation for, at bygningens bærende konstruktioner opfylder bestemmelserne i bygningsreglementets kap. 4, jf. bilag 4 om statisk dokumentation, og at konstruktioner er udført i overensstemmelse med god byggeskik, f.eks. efter SBi anvisning 230 etc. Dokumentation for, at spær er leveret fra spærfabrik Stabilitetsberegning 

Dokumentation for, at konstruktioner og materialer ikke har et fugtindhold, der ved indflytning medfører risiko for skimmelsvamp (målingsrapport) 

Dokumentation for at brandkravene er opfyldt, således at der haves et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau, eksempelvis efter eksempelsamlingen for brandsikring af byggeri 2010. Energirammeberegning Varmetabsberegning (ved ombygning) 

Dokumentation vedrørende kloakforhold Dokumentation vedrørende ventilation


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej elmand.

Ja det er netop det, hvordan finder man ud af at afgrænse det?  Man skal jo nok ikke dokumentere kloak og radon mm, men feks fundament? Eller er det overhovedet nødvendigt at dokumentere noget i forbindelse med et drivhus?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Ang. drivhus: Jeg ville ikke dokumentere med andet end oversigts tegning som viser placering på grunden, samt beregning af husets påvirkning udnyttelses graden. Jeg er ikke inde i regler om drivhusets påvirkning af denne.

Og til Floridor. Så skal du nok dokumentere lidt mere omkring brand med nødudgange af vinduer, Varmetabsberegning, og eventuelle bærende konstruktioner. Selv om du har en stor grund skal du jo alligevel lave beregningen af udnyttelses grad. 

Men aflevere det du har til Teknisk forvirring og se om de stiller sig tilfredse.

Når man beregner udnyttelses grad skal man have grundens størrelse og dividere med beboet areal + garage men minus 30 kvm som er den størrelse garage man må have uden at "det koster" Og så skal det udtrykkes i %


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej elmand.

tak for kommentar.

Det du angiver er allerede forlangt i byggeansøgningen. Måske lige undtaget bebyggelsesprocent. Men det er lissom med floridoor. grunden er på 3300m2 så det gir sig selv at den ikke overskrides.

Men det er som om de regler er noget som er anbefalet af arkitekternes lobby for det er jo i princippet umuligt for lægmand at finde ud af. der er en masse eksempler men det er ikke sikkert at de gælder for dit byggeri. Og der er ingen som vil angi precis hvad som er forlangt.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg har lavet 2-3 tegnings projekter til godkendelse ved kommunen. Der har jeg på oversigts -fundament -og kloakplan lavet denne udregning med alle tallene, selv om grunden er på 5000 kvm Det er jo lidt nemmere næste gang der eventuelt skal søges om noget, så er udregningen lige til at fortsætte. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis