Har problemer med at få mere end 30 grader på gulvvarmen

Hej. 

Jeg har overtaget et hus hvor der er gulvvarme i 4 rum, jeg har problemer her i kulden med at få ordentlig varme på. Wavin shunten er sat på samme rør som de radiator der er i stuen, hvor gulvvarmen i badeværelse og køkken, og et nyt tilbygget værelse. 


Har lige mærket på rørene på shunten i kælderen, og det rør der er varmest er retur røret, fremløbet er koldere ? kunne det ikke tyde på det er monteret forkert ?



Hej.  Jeg har overtaget et hus hvor der er... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er mine evner udi fjernvarme bestemt ikke noget og råbe hurra for. Men, når vi kommer på den anden side af tilslutningen i huset er det ens med varme fra en kedel som jeg er mere kendt med.

Det der sker er formodentlig at din gulvvarmeshunt trækker så meget fra fjernvarmeinstallationen den ikke kan være med og derfor begynder vandet at løbe baglæns gennem de to radiatorer du har på strengen forud for shuntkredsløbet. Det bevirker så at vandet bare står og cirkulere rundt i gulvvarmen uden der bliver tilført nyt varmt vand og de to radiatorer vil samtidig heller ikke varme. Det er sikkert derfor du fornemmer der er byttet rundt på frem og retur til shuntkredsløbet nede i kælderen. Hele missæren skyldes der ikke er tryk (flow) nok på vandstrømmen fra fjernvarmetilslutningen. 

Du kan prøve og lukke helt ned for de to radiatorer på strengen før shunten og samtidig sætte shuntpumpen på laveste trin for at se om du ikke kan få varmet gulvvarmen op og efter et døgns tid lukke op for radiatorene. Måske er der en lille chance for det kan komme til at køre nogenlunde normalt efterfølgende.

Men sidder der ikke en form for flowreguleringsventil hvor tilslutningen til fjernvarmenettet kommer ind i huset ??? Hvis der gør skal der helt sikkert stilles på den så der kan komme nok varmt vand fra fjernvarmenettet ind i huset.

Du husker lige og mærke på både frem og retur til radiatorene i hele huset adskillige gange for at konstatere hvor vandet løber baglæns i radiatorerne.    

Håber mit forsøg på en forklaring ikke gør dig endnu mere forvirret, men hjælper på forståelsen af hvad der formodentlig sker i anlægget.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis