Underlag til laminatgulv

Hej LDS,

Først og fremmest tak for et kanon godt forum - det har jeg virkelig benyttet mig meget af. 

Nu er det så blevet min tur til at stille et spørgsmål, som jeg håber der er nogle kloge mennesker, som kan svare på. Jeg har været henne og støbe nye gulve med gulvvarme i et gammelt hus og skal til at montere gulv nu (dette gøres af en professionel). Jeg har til bedste evne forsøgt og ramme +/-2mm på de to meter. Gulvmanden har været forbi og kigge og han mener, at det er okay som det er nu. Han fortalte dog, at en ekstra løsning/foranstaltning kunne være et ekstra lag underlag. Det gulv der monteres har allerede et underlag pålimet til sig - det er tale om højtrykslaminat af høj kvalitet. Som han siger, én ekstra underlag vil kunne tage de små ujævnheder som måske er tilstede og jeg vil ydermere få et bedre lyddæmpende niveau. Jeg fik også forklaret af en af de professionelle, at hvis der var et par enkelte steder, hvor der måske var lidt lavt, så kunne de ligge et ekstra lag underlag eller andet ind under, for at støtte på det givne punkt.  Dette har jeg så undersøgt lidt selv og har også fået dette bakket op af andre - det er selvsagt at der ikke skal være 10mm underlag, men en 4-5mm underlag er jeg ikke blevet frarådet fra nogle. 

Jeg har ligeledes også haft en anden gulvmand ude og kigge på gulvet og han mente jeg bare skulle ligge gulvet direkte med det allerede pålimede underlag på gulvet. 

Mit spørgsmål er så: 

Når nu jeg er ude i et højtrykslaminat på 11mm + underlag samt i store planker (240x2400mm), skal jeg så gå og være så bekymret som jeg er? Eller skal det hele nok komme til og blive godt, når man først man ligger "ekstra" undergulv ud og derefter monterer gulvet med sit eget undergulv på? 


På forhånd tak og god aften. 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der plads til en gang selvnivellerende, vil det være stabilt og du behøver ikke ekstra under klikgulvet


 

Når nu 2 proff. gulvfolk har sagt god for underlaget så ville jeg ikke at tvivle på det. Jeg tror ikke du kan få det bedre med selvnivelerende. Jeg har lagt trægulv (lidt tykkere og lidt smallere) Der var underlaget ikke af den kvalitet, og der er ikke det mindste at mærke hverken knagen eller fjeder fornemmelse. 

Men der må ikke være "knotter" der stikker op. Det er godt at køre hen over gulvet med f.eks. en beton belægningssten, og undgå at der kommer saverester ind under gulvet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er ikke plads til mere selvnivellerende, det har jeg allerede benyttet mig af. 

Jeg ved at der er nogle knotter jeg lige skal have fjernet, det bliver enten med en belægningssten som du nævner, eller med et groft stykke sandpapir. Jeg går med en ekstra undergulv og retter knotterne ud - så må gulvmanden klare resten. 

Groft sandpapir på et bræt er ok. Hvis du bare sliber med hånden så rammer du lige så meget ved siden af knotterne. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vi er helt enige, jeg har min slibeklods som er blevet anvendt ved spartling etc. Det andet vil blive noget være skidt  

Du skal ikke lægge 2 underlag på gulvet - så ryger garantien på dit gulv - og en tilkendegivelse at underlaget ikke er lavet godt nok. Det er nu ikke så galt med enkelte lunker i gulvet - det værste er knoldene. Dem skal du have slebet ned. Tag en 2 meter retholdt og kør hen over gulvet - så vil du kunne se hvor problemerne er. Tjek rigeligt langs væggene da en gulvstøbning har tendens til at hope sig op der.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis