Kap og geringssav forvirring

Hej, jeg skal have mig en kap/geringssav. Jeg har kigget på et par forskellige, men er blevet lidt forvirret omkring de forskellige savdybder.

Det burde egentligt være ligetil, men jeg har sammenlignet disse to maskiner
https://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj/kap-geringssav/Dewalt-kap-geringssav-1400W (216mm)
https://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj/kap-geringssav/Metabo-kap-geringssav-1800W-1713712 (254mm)

Det er en 216mm og en 254mm. Godt nok er det to forskellige mærker, men hvordan kan det være en 254mm ikke kan save mere end den 216mm ved 45 grader (når den hælder til siden). Den ene kan 48mm, den anden kan 47mm men med den større klinge, burde den store da kunne save mere, når de begge hælder 45 grader?

Er det mig der misforstår noget ved de tal eller er det simpelthen bare konstruktionen af maskinen det kommer an på?

Og til sidst, kan den DeWalt anbefales? Jeg vil have en der kan save tæt på 50mm ved de 45 grader og der er de jo begge tæt nok på til at det er acceptabelt.

På forhånd tak :)



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror det er fordi Dewalten har en anderledes opbygning, så motorhuset ikke fylder så meget.

Jeg ville ikke være nervøs for at springe på Dewalten, er du i tvivl om skæredybden er ok til dig, så vælg modellen større, Dewalt har jo en del save  at vælge imellem.


Vi prøver igen, i morgen --

Takker for svar

Kiggede også på en 216mm Metabo også pga. prisen, men den kan ikke save meget i de 45 grader.

Det er ikke noget jeg skal bruge til de første projekter, men vil gerne have en der er lidt fremtidssikret mht mine ønsker, så det bliver Dewalt'en 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

metaboen kan uden tvivl tage de største emner, den har et glideplan som er længere end dewalten - det fremgår også af de specs som er på maskinerne.

du vil sjældent have brug for at save emner som er højere end 45 mm, men du kan godt komme ud for at skulle save noget som er bredere end 177 mm som dewalten kan v 45

det kunne f.eks, være en regel på 195x45 i 45 snit til tag spær - ikke det mest alm snit, men nu spørger du fordi du gerne vil have noget som kan save stort og skal kunne alt.

til at lave spær og skære de skæve vinkler som anvendes der er dewallte lige bette nok. 

dewalten udemærker sig i øvrigt ved at være mere transportabel/fylder mindre - dvs egnet til begarerummet i en bil - har du kun brug for 90 grader snit er den fuldt tstrækkelig


kan i øvrigt godt anbefale metaboens understel/stativ KSU  til geringsave - det er et godt og ofte billigt produkt - jeg har udgaven som kan trækkes ud til 4 meter - gør det meget nemmere at arbejde med emner.

ksu stativet kan både bruges til metabo selv men også til dewallt og andre mærker

som kombi sæt er det ofte billigere at købe fra start


Alt sammen gode argumenter..

Tænker bare om ikke den Metabo bliver for stor til mit brug. Det bliver nok ikke mere end 90x45'ere jeg kommer til at skære, men ved selvfølgelig aldrig hvad man kommer ud for senere hen. På den anden side er der også 500kr sparet   

Må nok prøve at lave en liste over fordele og ulemper ved de to og så bare springe ud i det   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

det kommer jo an på hvad du skal bruge den til, hvis det er til hobbybrug (plankeværk, skillevægge m.m.) så kan du bruge de fleste - oftes er der jo tale om 90/90 gradersnit til den slag opgaver, enkelte gang skal der måske laves smig. har selv haft en grøn bosch som har været god til det meste i snart 20 år og kan tage alle de lister/bræder/regler som du får brug for til småopgaver


jeg har kun fantasi til at nogen har brug for disse store størrelser hvis du skal lave spær til tagkonstruktion - her kan det være godt at lægge et 35grader snit i en 195x45 - sidst jeg skulle lave spær til et hus blev de dog lavet med rundsaven i hånden og en blyantsteg og det er nok det de fleste gør (eller bestiller færdige spær)

hos silvan har de pt en blå bosch (gcm 80 sj) til 2200 som kan skære 70 mm i dybden og op til 270 mm i breden - den ville være min personlige favorit til en lille geringsav

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis