Væghængt skrivebord

Hej :)

Jeg er flyttet i lejlighed og har bestemt mig for at lave et godt stort væg-til-væg skrivebord, som jeg tænker at jeg vil hænge op på væggen. Det bliver 3 m langt, 80 cm dybt og af en 28mm laminatplade (muligvis 40mm hvis jeg kan få det). Pladen bliver hængt op i solide betonvægge så styrken i dem er ikke et problem.

Mine spørgsmål går på bordbæringerne, da det er første gang jeg kaster mig ud i sådan et projekt på egen hånd.

Jeg tænker at bruge bæringer ala dem jeg har linket på 300x550mm da det er de bredeste jeg kan finde.

https://www.bauhaus.dk/bordbaering-hvid-300x550-mm-pn.html

Spg. 1: Er disse bæringer store nok til at understøtte en så dyb plade eller er jeg nød til at have en lille lægte på langs ude mod forkanten for at styrke og afstive pladen?

Spg. 2: Hvor mange bæringer ville jeg skulle bruge? og hvor tæt skal de sidde?

På forhånd mange tak for hjælpen

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

MEd den lange arm vandret burde disse kunne holde pladen. Ville selv sætte den yderste 30cm fra enden og så med 60 cm mellemrum. Hvis nogle af dine ender støder mod en væg kan du spare en bæring der ved blot at skrue et stykke lægte i væggen dér.

Hvis du er bange for afstanden mellem bæringerne kan du også understøtte bagkanten ved at skrue lægtestykker i plan med bæringerne på bagvæggen. Hvis du har bøger, mappet etc stående på bordet vil du typisk have det stående bagest hvor lægten så understøtter.


Enig med Uldal, 28mm er lige klejnt nok til det størrelse bord.

Hvis det er eneste mulighed kan du også gøre to andre ting som vist på tegningen.

1, du kan lægge en forlænger på hver bæring, og dermed støtte forkanten af pladen. Lægten skal så på højkant og selvsagt skrues fast i både bæring og bordplade.

2, du kan lave egne bæringer med træ som går så langt ud som du ønsker. Disse vil nok være stærkere end løsning 1, men på den anden side er det dit skrivebord og ikke samlingen af bowlingkugler så det går nok. Ulempen er at disse tager lidt mere plads/synlighed en bæringer - dog stadig langt mindre end bordben



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis