Rækkefølge af HPFI og for-sikring

Hejsa,

Ved et kig på min eltavle opdagede jeg ved et tilfælde, at for-sikringen sidder før HPFI-relæet. Kan det virkelig passe? Er HPFI'en ikke de første, der skal monteres i tavlen efter måleren?

Min elmåler forsyner to bygninger, og jeg har en mistanke om, at der sidder en HPFI i begge bygninger. Det ser ud som om, at man har en fælles for-sikring og individuelle HPFI'er (se nedenstående tegning).

Det er sikkert lavet sådan, fordi man ikke vil serieforbinde to HPFI'er. Men det betyder også, at kablet der løber over til den anden ejendom ikke er sikret med fejlstrømsrelæ.

Jeg har naturligvis ikke tænkt mig at rode med det selv, men vil heller ikke ringe til en elektriker, hvis alt er OK.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er helt i orden. Den kabel der fører til undertavlen i det andet hus er ikke er omfattet af HPFI og kaldes hovedledningen. Ligesom din stikledning ind i huset er der ikke krav om ekstrabeskyttelse.  Hvis forsikringer sidder netop som du tegner, så vil jeg tro det det man kaldes tarifsikringer. Altså en måde elværket  fordeler de faste afgifter imellem store og små forbrugere. 

Hvis Forsikring kun sidder foran kablet der fører væk fra hovedtavlen er det for at kortslutning - og overbelast beskytte denne kabel. 

HPFI i serie er ret dårlig. Hvis den slår fra i det andet hus, så slår begge HPFI fra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Tak for hjælpen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis