Små huller i mørtelfuge

Jeg har den senere tid lagt mørke til at der i vores brusekabine (og kun der) er opstået små huller i den hårde mørtelfuge der er mellem fliserne i gulvet.

Jeg har taget et billede af et af de små huller:

Er det noget der skal udbedres eller hvordan? Jeg har prøvet at stikke en tandstik i hullet, og de er ikke dybe eller noget, men de skal jo ikke bliver større.

På forhånd tak.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan prøve med en kniv eller skruetrækker om der kan laves flere huller i området. Ellers skal hullerne bare støvsuges og fuges igen. Fugerne har sandsynligvis været beskidte eller haft noget løst sand eller skidt liggende.  Så kommer der sådan nogen huller med tiden. Det er blandt andet derfor man spærrer af for andre håndværkere indtil det er fuget og afdækket  med gulv pap. 


km

Du burde sagtens selv kunne fuge. 

Når man ser på dit billede kunne det god se ud som om at hele fugen er lidt dyb? Eller er det billedet der snyder?

Hvis fugen er mere end et par mm dyb over det meste, så ville jeg overveje at give hele gulvet en omgang. Evt med en let udkradsning af den eksisterende fuge for at sikre vedhæftning og ordentlig dybde. Der findes små værktøjer til dette - blot skal du passe på ikke at skade fliserne. Dette vil give det mest ensartede udtryk - efterfyldning vil altid kunne ses som pletter.

På youtube er der adskillige videor om at fuge fliserne efterfølgende

https://www.youtube.com/results?search_query=fuge+fliser+badev%C3%A6relse


Altså min fuge-viden er meget begrænset, så jeg ved ikke hvor dyb en dyb fuge er, men mit indtryk er at det er dybt. Så jeg tror jeg vil tage dit råd. Tak for det.

Det er ret irriterende med fuger der er for dybe. Skidt vaskevand m.m. samles ned i dem. Når du skal til at fuge skal du have så tørre fuger som muligt. Detr kan gøres ved at drysse lidt tør fugecement direkte på overfladen af den fugemasse du lige har lagt ud. Og så ikke rengøre for fugemasse med en meget våd svamp. Og der skal trækkes diagonalt hen over fuger ved rengøring EN gang så skal svampen skylles og vrides godt.  For hver ca- 3-4m2 skiftes til rent vand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis